piątek, 11 maja 2018

Spacer po Krakowie: Kościół Misjonarzy, Sala Fontany w Kamienicy pod Gruszką, Kamienica Teodora Talowskiego

W dzisiejszym poście przedstawiam Salę Baltazara Fontany w Kamienicy pod Gruszką; jej poświęciłam najwięcej zdjęć. Jest zdjęcie fasady kościoła Misjonarzy; nigdy jeszcze nie byłam w środku kościoła.
Są tu także moje wiosenne zdjęcia - dodałam sporo zdjęć bzów oraz innych kwitnących drzew.
Będzie ładnie, historycznie i kolorowo. Zapraszam.

 Poniżej widać kościół Misjonarzy przy ulicy Stradom. Za kościołem i klasztorem znajduje się piękny, bardzo duży ogród; byłam i widziałam.
 Zdjęcia bzów na Plantach.
 Brama Floriańska z boku.
 Przy Bramie Floriańskiej często gra zespół w strojach ludowych, a czasem tylko jedna osoba.
 Przed nami Zaułek Książąt Czartoryskich. W 2006 roku zmieniona została nawierzchnia, ustawiono kopię rzeźby Bertela Thorvaldsena Merkury (oryginał w Muzeum Czartoryskich). Rzeźba wywołała kontrowersje.
 Bzy na Plantach.
Przy ulicy św. Jana 30 znajduje się kamienica pod Pawiem. Już kiedyś o niej pisałam; a to tylko dla przypomnienia. Wspaniałe kolory pawia pamięta się na długo. Kamienica pochodzi z XV wieku.













Poniżej widać kamienicę zaprojektowaną przez Teodora Talowskiego; można ją nazwać historyzującą; nawiązuje do stylów architektonicznych, np. do gotyku. Jeśli chodzi o karierę Talowskiego, można ją nazwać: przed szczytem możliwości.

 Na każdej kamienicy Talowski zostawiał swój podpis. Poniżej dodał do nazwiska: Architectus (Architekt) oraz rok wykonania; na późniejszych kamienicach napis jest uproszczony: Fecit Theodorus Talowski.
 Pierwszy raz udało mi się zrobić tak "bogate" zdjęcie. Jest tu pomnik Mickiewicza, kościół św. Wojciecha, dorożka, dziewczyna na ławce, stoiska z pamiątkami, parasole kwiaciarek, fragment Sukiennic. Oczywiście przypadkowo.
 Poniżej przedstawiam kilkanaście zdjęć Kamienicy pod Gruszką przy ulicy Szczepańskiej 1 - Salę Baltazara Fontany.
Kamienica ta była w wieku XIV własnością rodziny Morsztynów. W roku 1386 Jadwiga (przyszły król Polski) miała tu ponoć odwiedzać swego ukochanego, księcia austriackiego Wilhelma Habsburga, z którym nie mogła się związać, ze względu na ślub z Jagiełłą. 
 Wewnątrz kamienicy zachowane zostały gotyckie wnętrza. Najbardziej znanym pomieszczeniem jest Sala Fontany. Jej nazwa pochodzi od siedemnastowiecznego artysty – Baltazara Fontany. Ozdobił on wspomnianą salę stiukami na polecenie jednego z właścicieli – chorążego Andrzeja Żydowskiego.
W tej sali odbywają się spotkania poświęcone nowym tomikom poezji i prozy, oraz ich autorom.

W jednej części można zauważyć gotyckie sklepienie żebrowe pod dekoracją stiukową. Na ścianach znajdują się osiemnastowieczne holenderskie kafelki. Te zabytkowe wnętrza są więc uznawane za jedne najpiękniejszych wnętrz świeckich w Polsce.
 Nad oknami można zauważyć godło Polski - Orła w koronie.
 Piękne, świeże modrzewie.
 Piękne kwiaty wiśni ozdobnej.

17 komentarzy:

  1. Lubię Twoje posty z Krakowa, zawsze. :) Nie miałam pojęcia o tej kamiennicy, a takie ciekawe wnętrze, zaskakujące. :) Kościół widziałam, ale tylko z zewnątrz. No i dobrze, będę mogła następnym razem odkryć coś nowego. :* Zdjęcia kwitnących drzew są boskie, kocham kiedy drzewa są całe w kwiatach. <3 Przemiły spacer. Uściski kochana, miłego dnia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wnętrze tej kamienicy jest piękne.
      Twórca tych stiuków był bardzo popularny w Krakowie :)

      Usuń
  2. Było ładnie , historycznie i kolorowo na Twojej wycieczce :)
    Kamienica z pawiem mnie zaciekawiła , nie miałam pojęcia ,że takowa jest w Krakowie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są jeszcze inne kamienice - pod Rakiem, pod Elefanty, pod Barankiem Podelwie i inne :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  3. Haniu, kolejny raz podziwiam piękne zdjęcia oraz Twoja wszechstronna wiedzę o Krakowie:)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Ulu. Ta wiedza nie jest we mnie;
      zdobywałam ją przez wiele lat :)

      Usuń
  4. Piękne zdjęcia i bardzo cenne wiadomości.
    Serdecznie Ci dziękuję i pozdrawiam.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że moje posty czasem są źródłem nowych
      informacji.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. love this post dear, it is amazing :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    OdpowiedzUsuń
  6. Po Krakowie można spacerować w nieskończoność i zawsze coś się ciekawego znajdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, dlatego publikuję zdjęcia z różnych dni - robię z tego spacer.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  7. Chciałabym trafić do Sali Fontanowskiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz w Krakowie, będzie okazja :)
      jest też w kościele św. Anny

      Usuń
  8. Nie wiedziałam, że taka ledwie półnaga kobieta
    może wzbudzić tyle zainteresowania :)
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kraków jest piękny:) Musze wybrać się w te wakacje:)

    Buziaki:*
    Zapraszam cię kochana na dwa nowe posty:)
    -->Białe okulary serca i spódnica z perełkami
    -->Moje Must Have - lato 2018

    OdpowiedzUsuń