wtorek, 22 maja 2018

Kult Świętej Rity - Odpust 22 maja

Dziś 22 maja. 
W tym dniu w Krakowie w kościele augustianów na Kazimierzu ma miejsce odpust poświęcony św. Ricie.
Kult jest ogromny; rozwija się oddolnie, to znaczy, że ludzie sami sobie udostępniają wieści o św. Ricie. Zakon augustianów nie powiadamia, nie zachęca żarliwie do udziału we mszach św. Ricie poświęconych.
Zrobiłam kilka zdjęć z dzisiejszej uroczystości; mszy było około ośmiu. Ja byłam o godzinie dwunastej.
Zamieszczam kilka zdjęć wnętrza świątyni zaraz po mszy.
Poniżej rzeźba św. Rity.

Obraz Jezu ufam Tobie.
 W głębi główny ołtarz kościoła.
 Sklepienie.
 Krótko po mszy, a ludzi nadal bardzo dużo. Większość stoi w kolejce do relikwii św. Rity.
 Ja z kolei z trudem przemieszczałam się, by wrzucić intencje napisane na kartkach do specjalnej skrzyneczki. Oczywiście przesłałam je też wcześniej mailowo.
Poniżej bogato zdobione stalle.
 Nadal stalle.
 Poniżej nagrobek Spytka z Melsztyna.
Spytko II herbu Leliwa (ur. 1364, zm. 12 lub 16 sierpnia 1399), wojewoda krakowski od 1384, jeden z sygnatariuszy unii w Krewie, kasztelan krakowski od 1389.

 Malowidła w krużgankach kościoła.
 Nagrobek w krużgankach.
 Krużganki
 Mnóstwo róż; ja kupiłam czerwoną; niektórzy kupowali bogate bukiety.


20 komentarzy:

  1. Niestety, ale jestem przeciwniczką oddawania czci zmarłym osobom, a szczególnie ich relikwiom. Pismo Święte wyraźnie mówi, że jest to bałwochwalstwo. Jestem przerażona "procederem" całowania np. kości, czy też rzeczy osobistych należących do zmarłych. W oczach Boga jest to obrzydliwością.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób w to wierzy i ta wiara utrzymuje ich przy życiu.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. A ja zupełnie odwrotnie niż Maria. Oddaję cześć Świętym i w tej formie również, tak zaleca Kościół Katolicki. W tej świątyni nie byłam, ale odwiedziłam św. Ritę w Nowym Sączu, dużo o Niej czytałam, mam nowennę, jeden z naszych pobliskich kościołów wprowadził nabożeństwa do św. Rity i cieszą się one ogromną liczbą wyznawców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja darzę "sympatią" tylko św. Ritę. Jest dla mnie zachwycająca; niektóre sprawy się uporządkowały - być może dzięki Niej.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  3. piękna świątynia i piekny kult, sama modlę się codziennie do Świ. Rity za wstawiennictwem za mojego męża i naszego małżeństwa. Jestem przekonana, że gdyby nie modlitwa nasz związek dawno by sie rozpadł, a tak Św. Rita pomaga mi przejśc przez kolejne trudne dni, cieszyc sie małymi radościami bo są ewidentne za jej posrednictwem. W moim kosciele też jest figura Św. Rity i ilekroć jestem w tym miasteczku zawsze wchodzę pokłonić sie Jej i podziękować za wstawiennictwo.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uważam, że ten kult jest piękny; zwłaszcza róże.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  4. Wspaniałe wnętrze jest co fotografować. Wydaje mi się, że raz tam byłam na koncercie chóru. Jakoś tak kojarzę wnętrze. :) Pozdrowienia przesyłam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może; w tym kościele często odbywają się koncerty :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  5. Kult do Św. Rity trwa już tyle wieków !Jest to moja święta od spraw trudnych i niemożliwych :) Dzięki jej wstawiennictwu rozpoznano u mnie właściwą chorobę! Teraz gorąco modlę się o zdrowie męża chorego na nowotwór i głęboko powierzam Go św. Ricie!
    Czytałam o tych mszach w Krakowie i nawet miałam ochotę pojechać na jedną z nich , ale stan męża się pogorszył , więc musiałam zostać w domu i tu w domu powierzę świętej swoją intencję *

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są strony internetowe, na których można zamieścić swoją intencję.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  6. Wspaniała świątynia, piękne zdjęcia. Ja coraz częściej interesuję się św. Ritą i nawet wyszukałam sobie na internecie modlitwę do tej świętej. Dziękuję za wspaniały post. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych modlitw jest wiele; każdy znajdzie najbardziej odpowiednią dla siebie.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. To wspaniały kult, daje nadzieję i pozwala uwierzyć w niemożliwe.
    Miłej niedzieli Haneczko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację; dobrze, że mam to wszystko "pod ręką".
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. Świetne zdjęcia :*
    Nie sądziłam że jest tam aż tak pięknie <3
    Również posiadam Nowennę do Św.Rity :D

    Odwdzięczam się za każdą obserwacje:D
    grlfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz; miło jest spotkać ludzi o podobnych poglądach.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  9. Boa tarde, maravilhosas imagens religiosas, representam a historia e o sentimento.
    Feliz semana,
    AG

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowny kościół, dawno w nim nie byłam. Już nie pamiętam kiedy dokładnie. Kocham odwiedzać stare kościoły. Zupełnie inny klimat niż te współczesne świątynie. Ostatnio byłam na mszy u Dominikanów Haniu, dokładnie w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia i było pięknie. Te stare drewniane także są cudowne. Ogromnie mi się podobał kościółek w Orawce pod wezwaniem Jana Chrzciciela o ile dobrze pamiętam. Jakie tam są cudowne polichromie. Polecam z całego serca.
    Pięknego popołudnia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli będę miała możliwość, zawitam do kościoła w Orawce.
    Dziękuję za polecenie.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń