środa, 11 stycznia 2023

Szopki w krakowskich kościołach

 Wybrałam się na spacer do centrum Krakowa, aby zobaczyć tegoroczne szopki. Niestety większość małych kościołów, jak np. św. Marka czy św. Tomasza była zamknięta. Są one otwierane 15-30 minut przed mszą. Byłam w sobotę; piękna słoneczna pogoda, aż się serce radowało.

Kościół p.w. św. Jana. Kościół był otwarty, chociaż jest drobną świątynią. Szopka pełna uroku. Figurki są małe, ale nie malutkie. Szopka jest opleciona złotymi światełkami.




Kościół Mariacki. Zauroczył mnie złoty anioł wznoszący się nad żłóbkiem. Figury są średniej wielkości. Zauroczyły mnie również postaci św.  Józefa i Maryi.




Kościół p.w. św. Anny. Tym razem zupełnie inna szopka - z białymi figurkami. Wokół żłóbka jest zgromadzona cała plejada świętych i błogosławionych. Piękne są te białe postaci; szopka jest bardzo oryginalna.





Kościół o.o. Franciszkanów. Na początku przedstawiam witraże zaprojektowane przez Stanisława Wyspiańskiego, które znajdują się wokół ołtarza głównego. Nie było szopki krakowskiej, jakiej się spodziewałam; taka była co roku. Tym razem w kaplicy bocznej znalazłam tradycyjną szopkę; figury średniej  wielkości. Uroku dodawał szumiący strumyk.





Kościół o.o. Dominikanów. Szopka taka, jaka bywała co roku, z dużymi figurami. Szopka jest otoczona dużą ilością oświetlonych choinek. Piękne Dzieciątko.


Kościół p.w. św. św. Piotra i Pawła. I wreszcie doczekałam się drobnych figurek, które tak uwielbiam.
Przed sześcioma laty, kiedy tu byłam, szopka była wręcz monstrualna. Figurki są urocze!





Postaci apostołów przed wejściem do kościoła.
Kościół Arka Pana p.w. Matki Bożej Królowej Polski. Ten kościół nie znajduje się w centrum Krakowa, ale zasługuje na uwagę. Jest to pierwszy kościół zbudowany w socjalistycznej Polsce. Toczyły się o niego walki. Znajduje się na terenie Nowej Huty. Szopka jest piękna. Uroku dodaje jej zapach świeżego siana.









36 komentarzy:

  1. Szopki w krakowskich kościołach zasługują na uwagę. W szopce w kościele św. Anny już kilka lat temu były białe figury świętych i błogosławionych. Mam z tamtego czasu zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam sześć lat temu w kościele św. Anny i też były białe figurki. Podejrzewam, że szopka w tym kościele co roku jest taka sama.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Bardzo lubię oglądać :)))Wszystkie mi się podobają:)))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, wszystkie są ładne.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Wszystkie piękne, choć najbardziej podobają mi się dwie - z kościoła św. Jana i Mariackiego.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te są piękne, ale mi najbardziej podoba się szopka z Kościoła św. św. Piotra i Pawła.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Nie udało mi się nigdy zobaczyć wnętrza kościoła św. Jana. Piękne szopki nam pokazałaś, lubię oglądać. W naszym kościele wykorzystano bardzo stare, otwarte, białe drzwi, które ukazują szopkę, bardzo ciekawie to wygląda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te białe drzwi to bardzo oryginalny pomysł.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. O, niezły reportaż zrobiłaś, super.
    Lubię oglądać szopki, ale nie zawsze można, bo kościoły pozamykane, a szkoda...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas też większość pozamykana,, jedynie duże kościoły są otwarte.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Przepiękne szopki! My w tym roku przez całe święta chorzy i jeszcze się nie wykurowaliśmy, dlatego nie mogliśmy pozwiedzać szopek w naszym mieście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kościoły mogą być pozamykane, ale warto zobaczyć chociaż jedną szopkę :)

      Usuń
  7. Wszystkie są piękne. Dziękuję Ci...

    OdpowiedzUsuń
  8. Nice post. Thanks for sharing.
    I invite you to visit my last post. Happy new year!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj zimowym przedwiośniem Haniu
    Piękne te szopki. Szkoda, że Kraków nie jest bliżej.
    Pozdrawiam końcówką tygodnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno wokół Ciebie też są jakieś szopki.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. są, są....Ale te krakowskie są takie wyjątkowe
      Pozdrawiam delikatnym powrotem zimy

      Usuń
    3. U nas jest śnieg, wygląda uroczo.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  10. O jak cudownie, uwielbiam okres bożonarodzeniowy i możliwość zwiedzania takich szopek. Przepiękne są wszystkie, ale najbardziej zaciekawiła mnie ta z wykorzystaniem wizerunków świętych i błogosławionych - niewątpliwie bardzo oryginalna.
    Nigdy się nad tym nie zastanawiałam, czy lubię małe figurki, czy wręcz okazałe duże szopki. Dla mnie każde są piękne. Chociaż jak teraz zaczęłam nad tym myśleć, to może faktycznie te mniejsze mają w sobie większy urok. Pozdrawiam noworocznie, życzę wszystkiego dobrego w 2023 roku! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również wyróżniam szopkę z kościoła św. Anny za jej oryginalność. Tak jak napisałam, lubię małe figurki.
      Dziękuję za noworoczne życzenia i życzę pomyślności w nowym roku :)

      Usuń
  11. Uwielbiam podziwiać szopki, piękne są <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Najbardziej podoba mi się szopka z kościoła p.w. św. Jana. Białe figury jakoś nie przemawiają do mnie. Dziękuję za wspaniałą fotorelację. Pozdrawiam serdecznie Haniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białe figury są specyficzne, niektórym to właśnie one najbardziej się podobają.
      Serdecznie pozdrawiam, Lenko :)

      Usuń
  13. Dwie pierwsze szopki to moje faworytki , bardzo oddają klimat, którego nie poczułam w pozostałych. A ten anioł to już cudo. Na żywo muszą robić wrażenie 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten anioł też mi się spodobał. Szopka w Kościele Mariackim jest bardzo ładna ( to jedna z tych, które Ci się spodobały). Na żywo jest pięknie, warto oglądać :)

      Usuń
  14. Witam serdecznie ♡
    Uwielbiam oglądać szopki, przepiękne są! Cudowne zdjęcia, fantastyczna fotorelacja. Bardzo klimatyczne, wspaniałe :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za docenienie. Szopki rzeczywiście są piękne.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Szopki w krakowskich kościołach są bardzo ciekawe. Warte obejrzenia.
    Pozdrawiam.)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W innych krakowskich czy polskich kościołach na pewno są równie wspaniałe szopki. Jestem tego pewna.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń