środa, 1 marca 2023

Ikony i mandale

 Byłam na wydarzeniu "W przestrzeni barw i słów". Główną bohaterką spotkania była Danuta Perier-Berska, poetka, ikonopistka (ikony się pisze, a nie maluje), malarka mandali. Prowadzącą spotkanie była pani Prezes Związku Literatów Polskich w Krakowie - Anna Pituch-Noworolska. Wydarzenie miało miejsce w pięknym wnętrzu Okręgowej Izby Lekarskiej. Ikony są przepiękne, można było je po spotkaniu kupić, ale niepoświęcone, święconych ikon się nie sprzedaje.


Pani Danuta opowiadała, że przed pisaniem ikon odmawia modlitwę. Kiedy uczyła się tworzenia ikon w  grupie, wszyscy malowali Jezusa Pantokratora i każdy Chrystus pisany w grupie miał inny wyraz twarzy; w innych grupach było podobnie.

Pani Prezes opowiadała o mandalach, m.in. o znaczeniu kolorów. Danuta Perier-Berska czytała swoje wiersze, również te, które powstały pod wpływem tworzenia ikon i mandali. Jest krakowianką od urodzenia, należy do Związku Literatów Polskich i innych stowarzyszeń zrzeszających plastyków. 

Na widowni było około 100 osób, dużo znajomych twarzy. Zauważyłam też Reginę Mazaraki, której malarstwo prezentowałam kilka tygodni temu. Ikony i mandale były wspaniale wyeksponowane. Zdjęcia nie oddają ich piękna.















54 komentarze:

  1. Przepiękne wydarzenie:)))kolory zachwycają:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwłaszcza kolory w mandalach zachwycają.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Kolejny raz odwiedziłaś wspaniałą wystawę. Ikony i mandale zachwycające.
    Chętnie odwiedziłabym takie miejsce.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Krakowie odbywa się sporo wystaw. Trzeba tylko trafić
      na odpowiednią dla siebie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Ciekawa wystawa. Zazdroszczę, możliwości i bliskości obcowania ze sztuką.

      Usuń
    3. Ty za to wspaniale obcujesz z kwiatami.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawe spotkanie i piękne prace.
    Ciekawe czy zainspirują cię do napisania kolejnego wiersza?
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachwycające. Uwielbiam ikony. Mandale też są piękne.
    Dziękuję za życzenia, Haniu.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wielką przyjemnością złożyłam Ci życzenia urodzinowe.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Piękne. Moja teściowa pisze ikony a i ja się do tego przymierzam...Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno masz talent chyba jest do tego potrzebny :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Przede wszystkim cierpliwość...to często bardzo precyzyjne rysowanie...Ale doskonałe do oderwania się...

      Usuń
    3. Ikonopistka to piękny zawód.

      Usuń
  6. Cudowne, można patrzeć bez końca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wydarzeniu nie mogłam oderwać oczu.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Wspaniały wpis Haniu, przepiękne ikony i mandale. Nie wiedziałam, że kolory mandali mają jakieś znaczenie. Pozdrawiam cieplutko w ten pochmurny dzionek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mają znaczenie np. czerwień to złość gniew ale też ogień.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. Piękne kolory! Dają świetny efekt. Niby żywe, ale się "nie gryzą".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Wszystko tworzy harmonijną całość :)

      Usuń
  9. Witaj początkiem marca Haniu
    Zarówno mandale, jak i ikony piękne. Mogłabym mieć którąś u siebie na ścianie
    Pozdrawiam oczekiwaniem na ciepły uśmiech wiosny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie bardziej podobają się ikony, też powiesiłabym na ścianie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Piękne i wzruszające z pewnością to było spotkanie.
    Serdeczności.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze spotkania wyszłam podekscytowana i wzruszona.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Bardzo podobają mi się ikony. mam znajomych, którzy je piszą. A taka pasja pisania.... to coś niesamowitego. Chciałabym kiedyś się tego nauczyć. W domu mieliśmy dwie, jednak podarowaliśmy je synowi. Godnie zdobią jego wnętrze. Pozdrowienia zostawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umiejętność pisania wzruszających ikon to wielka satysfakcja.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Wspaniałe wydarzenie, na pewno warto było wziąć w nim udział. Kilka razy przeglądałam zdjęcia i podziwiał ikony i mandale. Bardzo dziękuję za przygotowaną przez Ciebie fotorelację.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne ikony i mandale połączone z poezją - to było wspaniałe wydarzenie.
      Pozdrawiam Hania :)

      Usuń
  13. Piękne ikony. Mam jedną ciekawą w domu, dostaliśmy z mężem w prezencie ślubnym. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne prace :) Podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba pierwszy raz spotykam się z określeniem ikonopistka. Zawsze można się czegoś nauczyć :). A ikony są doprawdy przepiękne <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ikony są przepiękne, to fakt. Ja też pierwszy raz spotkałam ze słowem ikonopistka :)

      Usuń
  16. Popieram, na żywo na pewno robi to jeszcze większe wrażenie :D
    Pozdrawiam serdecznie! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ogromna różnica w oglądaniu na żywo, nie mogłam oderwać oczu.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  17. Beautiful works.
    https://www.melodyjacob.com/2023/03/international-womens-day.html

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepiękne! Te energetyczne kolory mają moc przyciągania :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Podobnie jak moje przedmówczynie, i ja zachwycam się tą wystawą. Szczególnie ikonami, do których od dawna mam słabość. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również doceniam piękno ikon.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  20. Piękne pracę, naprawdę robią wrażenie. Te pierwsze są naprawdę wyjątkowe.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nice exhibition dear. Beautiful works.
    I followed your blog, you can view and follow mine. Thank you
    http://www.worldviewcaptures.com/2023/03/2-candleriggs-glasgow-street-photography.html

    OdpowiedzUsuń
  22. Cuda nam zaprezentowałaś Haniu, dziekuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ikony i mandale są piękne, ja też tak uważam :)

      Usuń
  23. Ależ cudne! :) Wyglądają naprawdę imponująco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu są wspaniałe.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń