środa, 1 sierpnia 2018

Spacer po Toruniu - zabytkowe miejsca

Będąc w Toruniu, jeszcze nigdy nie fotografowałam toruńskiej panoramy, choć często miałam taki zamiar. Dziś koniec 
z wymówkami, realizuję swój plan.
W drodze na most Józefa Piłsudskiego, mijam pomnik bł. księdza Jerzego Popiełuszki.


Idea budowy pomnika ks. Jerzego Popiełuszki w Toruniu zrodziła się tuż po 1989 roku. Wkrótce, 11 października 1990 roku, odsłonięto kamień ku pamięci Księdza na skwerze przy ulicy Bydgoskiej. Pomnik zaś odsłonięto 19 października 2011 roku podczas obchodów 27. rocznicy śmierci kapłana.
 Przechodzę na most i widzę jedną z najpiękniejszych panoram miejskich w Polsce. To właśnie panorama Torunia jest najbardziej rozpoznawalnym widokiem tego miasta.
 Wśród najważniejszych zabytków współczesnej panoramy Torunia od strony Wisły wymienia się od zachodu: Bramę Żeglarską, strzelistą wieżę kościoła św. Ducha, niskie wieżyczki Kościoła Mariackiego, dach i wieżyczki Dworu Artusa, w głębi wieżę Ratusza Staromiejskiego, górującą w całej panoramie monumentalną bryłę Katedry św.św. Janów, Dwór św. Jerzego, niską wieżę dawnego zboru ewangelickiego, na wschodzie panoramę zamykają wieże: nowomiejskiego gotyckiego kościoła św. Jakuba i wysmukła kościoła św. Katarzyny, dołem ciągną się obronne mury miejskie.
 Tradycja wieszania kłódek na mostach przez zakochanych dotarła do Torunia w 2011 roku. Pary zatrzaskują na moście kłódki ze swoimi imionami, a kluczyk wrzucają do rzeki, co ma sprawić, że ich uczucie będzie nierozerwalne. To się odbywa w Toruniu na moście Józefa Piłsudskiego.
 Prawdę mówiąc, kłódek jest niewiele; po prostu nie ma ich jak powiesić.
 Pewnie dlatego zakochani piszą o swoich uczuciach na moście.
 Wracam na Stary Rynek. Spotykam ludzi zmierzających na manifestację. Kiedy robię im kilka zdjęć, jeden z uczestników mówi do mnie, że powinnam się przyłączyć do nich, zamiast fotografować.
 W Toruniu jest sporo sklepów z piernikami. Ta wystawa sklepowa bardzo mi się podoba, zwłaszcza czerwień toruńskich kamieniczek.
 Ten bar jest rzeczywiście z tego roku, ma dość duże powodzenie.
 Przy ulicy Kopernika znajduje się Dom Mikołaja Kopernika. Dawniej ulica Kopernika nosiła nazwę św. Anny.
Dom Mikołaja Kopernika znajduje się w dwóch gotyckich kamienicach przy ul. Kopernika 15/17. Dawnej należały one do krakowskiego kupca Mikołaja Kopernika, który w Toruniu osiedlił się około 1456 roku i tu ożenił się z pochodzącą z patrycjuszowskiej rodziny Barbarą Watzenrode, wchodząc w ten sposób do elity miasta Torunia. Domy te są uważane za przypuszczalne miejsce narodzin słynnego astronoma, bowiem do Mikołaja Kopernika (ojca), który był ławnikiem sądu Starego Miasta, należało kilka kamienic w tej części miasta.
Kamienica jest pięknie zdobiona.
 I znowu pierniki.
 Już dawno nie widziałam manekinów z włosami i namalowanymi oczami; podobają mi się.
 Powstałe w średniowieczu kamienice, pod koniec XVII wieku przebudowywano w stylu barokowym. Fasady takich kamienic bogato zdobiono dekoracją ornamentową o motywach roślinno-kwiatowych, wykonaną w stiuku.
 Poniżej również dekoracje stiukowe. Są piękne, w Krakowie takich nie widziałam.
 Jest dużo uroczych gotyckich kamieniczek z czerwonymi elementami. Ten autentyczy gotyk bardzo mi się podoba. Nie lubię natomiast stylu neogotyckiego, którego w Toruniu jest bardzo dużo.
W tej kamienicy również są elementy z czerwonej cegły.
 Kościół św.św. Janów pełni funkcję fary miejskiej Torunia.
 Widok na piękny gotycki ratusz; przed nim pomnik Mikołaja Kopernika.
Dlaczego Kopernik w Toruniu stoi, a w Warszawie siedzi? Bo 
w Toruniu jest gospodarzem, a w Warszawie gościem. Pamiętam to zapytanie sprzed wielu lat. Pamiętam nawet, kiedy się urodził Kopernik, bo w tym dniu w moim liceum imieniem Mikołaja Kopernika była zawsze uroczysta akademia (19 lutego).
 Wieża ratuszowa, powyżej w głębi ratusz.
 Uważam pomnik Kopernika za bardzo udany.
Pomnik Mikołaja Kopernika w Toruniu został odsłonięty 25 października 1853 roku. Został on odlany z brązu według projektu berlińskiego rzeźbiarza Fryderyka Abrahama Tiecka. Ma on 2,6 m wysokości.
Pomnik przedstawia Mikołaja Kopernika ubranego w togę profesorską, który w swojej lewej ręce trzyma astrolabium, 
a palcem prawej ręki wskazuje niebo, co ma wskazywać na powiązania Kopernika z astronomią i badaniami nieba.

 Piękne są toruńskie kamieniczki. Kiedy wyjeżdżałam z Torunia ponad 20 lat temu, były one często zniszczone, pozbawione kolorów. Teraz Toruń pięknieje coraz bardziej.
Zaproszenie do sklepu.
Ulica Podmurna - najdłuższa ulica w Toruniu w Starym Mieście.
Piękny portal zdobiony w stiuku.
W pierwszych latach istnienia na deskach teatru grano jedynie repertuar niemieckojęzyczny. Wśród polskojęzycznej ludności ówczesnego Torunia mawiano nawet, iż „szanujący się Polacy tam nie chadzają”. Pierwszy polski sezon teatralny zainaugurowano 
w listopadzie roku 1920 przedstawieniem Zemsty Aleksandra Fredry, w obecności premiera Wincentego Witosa. W latach 1945-1948 zespołem teatralnym kierował Wilam Horzyca.
Zdobienia na murach teatru. Nie zdawałam sobie sprawy, że tak dużo jest w Toruniu ornamentów stiukowych.
Godło Torunia na budynku teatru.

30 komentarzy:

  1. Przepiekny jest Toruń. Ile razy tam jestem, tyle razy zawsze odkrywam cooś nowego. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obfitość zabytków jest tutaj wielka; zawsze można znaleźć
      coś ciekawego. Pozdrowienia :)

      Usuń
  2. Dziękuję za piękny spacer po urokliwym Toruniu. Byłam 2 razy, dawno temu. Czas znów nawiedzić tak urocze polskie miasto.
    Moc słonecznych pozdrowień posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Haniu wspaniały spacer mi zafundowałaś, całkiem za darmo. Piękne fotografie :)
    W Toruniu byłam dość dawno temu, ale już wtedy miasto mnie zachwyciło !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to.
      Toruń zachwyca o każdej porze roku :)

      Usuń
  4. Ładnie tam! Naprawdę ładnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. W Toruniu bywam dość często, zwłaszcza ostatnio. Jednak jeszcze nigdy nie powitał mnie w słońcu. Ilekroć tam wpadam, pada deszcz.
    Pozdrawiam słonecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jest odwrotnie - kiedy wpadam, świeci słońce :)

      Usuń
  6. Fajne zdjecia. Nigdy nie byłam w Toruniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto zajrzeć, jest tu mnóstwo pięknych zabytków :)

      Usuń
  7. Wiele razy przejeżdżam przez Toruń ale nie miałam okazji zostać na dłużej:)

    Buziaki:*
    Zapraszam na nowy post -> WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruń jest piękny; warto go zwiedzić :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  8. lovely post dear. like it :)
    xoxo Tijana

    http://itsmetijana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiedziałam że Taruń jest tak piękny !! Dziękuję za cudowną fotorelację, obejrzałam i zamarzyłam za wyprawą do Torunia !!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruń to piękne miasto.
      Warto tu zajrzeć - to urocze i zabytkowe miasto :)

      Usuń
  10. Wspaniała architektura, to piękne miasto.
    Przesyłam serdeczne uściski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pochwałę mojego rodzinnego miasta :)

      Usuń
  11. Uwielbiam Toruń. Moja córka właśnie zaczyna tutaj swoją przygodę na uczelni. Cudowne zdjecia Pani Haniu. Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  12. Boa tarde, as boas lindas fotos, fez-me passear, admirar e gostar de Toruń,
    Feliz fim de semana,
    AG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruń jest piękny. Dziękuję za komentarz :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  13. Z mila chęcią odbyłabym spacer po Toruniu 😊😊😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto przespacerować się po Toruniu; to piękne miasto :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  14. W Toruniu byłam tylko raz i to parę godzin, a wiem, że to piękne miasto. Ornamenty na budowlach są niezwykle piękne. Bardzo wymowny jest pomnik ks. Popiełuszki. A 19 lutego to dzień imienin mojego syna Konrada ( jest bardzo dobry z fizyki:-)Piękny spacer Haniu i piękna relacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruń to piękne miasto - zgadzam się. Dla mnie fizyka w szkole była koszmarna, więc gratuluję tak zdolnego syna :)

      Usuń
  15. Mieszkam w Toruniu po lewej stronie Wisły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam też zapewne są ciekawe miejsca :)
      POzdrowenia

      Usuń