środa, 18 września 2024

Ogród w Wilanowie

Nie zwiedzałam pałacu, to już drugi raz. Bardziej urzeka mnie natura. Ogród zawsze zachwyca mnie bogactwem kolorów, kwiatów, zapachów i pięknych posągów. Miało tu miejsce kilka sesji ślubnych, piękne panny młode. Szczególnie w promieniach słońca ogród prezentuje się zachwycająco. Było nas kilkoro osób, każdy na co innego zwracał uwagę.



Ogród w Wilanowie (znany także jako park Wilanowski) jest ogrodem wchodzącym w skład zespołu pałacowo-parkowego w warszawskim Wilanowie, znajdującym się obok pierwotnie podmiejskiej rezydencji króla Jana III Sobieskiego.

Zajmuje powierzchnię 45 ha (razem z Jeziorem Wilanowskim i Kanałem Sobieskiego). Jest to część obszaru podległego Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, obejmującego ogółem 89 ha.





Centralna część ogrodu nawiązuje do form renesansowych i barokowych. Posiada charakter ogrodu włoskiego. Dwa poziomy tego ogrodu przedzielone są ceglanym murem i połączone schodkami usytuowanymi na głównej osi pałacu, ozdobionymi kamienną balustradą ozdobioną rzeźbami- alegoriami czterech pór roku oraz czterech etapów miłości: Lęk, Pocałunek, Zobojętnienie i Zwada.


Ogród z czasów Sobieskiego był znacznie mniejszy niż obecnie. Dopiero kolejni właściciele Wilanowa rozszerzyli ten obszar i przekomponowali niektóre jego fragmenty.





Współczesna rzeźba:
W rejonie Stawu Południowego, znajduje się kamienny sarkofag ku czci Stanisława Kostki Potockiego, przeniesiony po II wojnie światowej ze zdewastowanego założenia parkowego Gucin Gaj:










Pałac w Wilanowie:

 

6 komentarzy:

  1. Och, bywałam w Wilanowie 40 lat temu, mąż miał w stolicy ciotkę.
    Pałac zwiedzaliśmy, ale mało pamiętam, natomiast ogrody mnie zachwyciły!
    Dzięki za przywołanie wspomnień!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pałacu nie zwiedzałam i wcale mnie do tego nie ciągnie. Ogród odwiedzałam kilka razy, zawsze mnie zachwycał :)

      Usuń
  2. Zaraz po Łazienkach Królewskich to najbliższy memu sercu Ogród...
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Post o Łazienkach Królewskich jest w przygotowaniu. Ogrody są całkowicie inne, ale wolę Ogród w Wilanowie :)

      Usuń