poniedziałek, 22 stycznia 2018

Park Strzelecki zimą

Park Strzelecki opisywałam już kiedyś, ale nie zimą. Gdy zobaczyłam rano przez okno taki miękki, puszysty śnieg, wiedziałam, że pojadę sfotografować jakiś park. Wybrałam Park Strzelecki, bo jest najbliżej mnie.


Była to niedziela, więc ludzi nie było wiele. Przyjemnie się fotografowało w takiej śnieżnej ciszy.

Bardzo urokliwe były rośliny, które jeszcze nie do końca zwiędły. Lubię robić zdjęcia pojedynczym gałęziom czy liściom.
 To zdjęcie jest trochę inne, ponieważ przypadkowo nacisnęłam na aparacie inny "klik". Podoba mi się; pasuje zwłaszcza do śniegu - tak mi się wydaje.
W Parku Strzeleckim na niewielkim kopcu znajduje się pomnik Jana Pawła II. Rodzice potraktowali go jako pagórek do zjeżdżania na sankach. Wydaje mi się, że Papież nie miałby nic przeciwko temu.
 Pomnik został odsłonięty w 2001 roku; jest autorstwa Czesława Dźwigaja.
 Można też w Parku oglądać postaci naszych królów: Zygmunta Augusta - założyciela Bractwa Kurkowego, i Jana III Sobieskiego - w dwusetną rocznicę zwycięstwa pod Wiedniem. Obydwa pomniki zostały odsłonięte w 1883 roku.
 W tym roku wyjątkowo pokonkursowa wystawa szopek krakowskich znajduje się w Celestacie - tak jest nazywany neogotycki pałacyk mieszczący się w W Parku Strzeleckim. 
W parku jest również kilka figur Królów Kurkowych.
 Część ludzi przechodzących przez park na pewno zmierza na wystawę szopek.
 W parku można było zobaczyć kilka bałwanków. Śnieg cały czas prószył. Podobał mi się bałwanek z marchewką jako nosem. Już dawno takiego nie wiedziałam; zamiast nosa bałwanki miały kawałek drewna lub gałązkę.
 To jest pomnik Jana Paderewskiego, który był goszczony przez Bractwo Kurkowe. Pomnik jest autorstwa Czesława Dźwigaja; został odsłonięty w 2010 roku.
 W 333 rocznicę Wiktorii Wiedeńskiej powstał pomnik upamiętniający to zwycięstwo.
 Tak jak w zeszłym roku, w obrębie Starego Krakowa zamieszczono szopki, które w poprzednich latach były laureatami konkursów.
 Latarnie są takie same jak na Plantach.


 Urocze są ławki przysypane puszystym śniegiem; są takie same jak na Plantach.

28 komentarzy:

  1. Piękne zimowe zdjęcia. Dobrze, że udało Ci się fotografować prawie bez ludzi. Też tego nie lubię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Bez ludzi jest bardziej intymnie, zacisznie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ładny park i sporo w nim pomników. Twój zimowy spacer bardzo mi się podobał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Park jest nieduży, ale pomników jest w nim sporo.
      I tak nie pokazałam wszystkich.
      Dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Uroczy kawałek neogotyku (nieco eklektycznego) prawie w samym centrum Krakowa. Znam bardzo dobrze.
    Warto przeanalizować jego układ, bo choć przez lata zmieniany jest charakterystyczny dla załozeń parkowych z drugiej połowy XIXw.
    Ten pomnik Janowi Pawłowi II "kurkowi" wystawili po tym jak zasłynęli zrobieniem sobie tarczy strzelniczej z Jego wizerunkiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za cenne uwagi.
      Tarcza strzelnicza z wizerunkiem Jana Pawła II - cenna informacja, nie
      słyszałam o tym.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  4. Wkrótce po Jego śmierci. W krakowskim Bractwie Kurkowym różne indywidua się trafiało. Sprawa była stosunkowo głośna, ale szybko ucichła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne sprawy, aż trudno w to uwierzyć.

      Usuń
    2. A sorry, sorry - nie w Krakowie a w Rawiczu, natomiast JPII był honorowym członkiem tegoż krakowskiego - stąd pomnik. Ten w Rawiczu stanął podobno za pieniądze zebrane podczas strzelania do tarczy z wizerunkiem papieża. Ale to było 13 lat temu i co nieco się już w głowie mgli.
      Zatem przepraszam członków krakowskiego BK.

      Usuń
  5. wow its awesome dear amazing & beautifull pictures,lovely post dear..
    https://clicknorder.pk online shopping in lahore

    OdpowiedzUsuń
  6. Hanno, to niesamowite. U Ciebie była taka zjawiskowa zima?
    Cudna relacja i przepiękne zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero teraz skojarzyłam ten park. Kilka razy przymierzałam się do odwiedzenia Muzeum Bractwa Kurkowego. Niestety, ciągle było w remoncie.
      Teraz jest otwarte ale prawdopodobnie okrojone ponieważ mieści krakowskie szopki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Dziękuję za miłe słowa. U nas była taka zima przez kilka dni.
      Dzisiaj ocieplenie. Chciałabym, żeby śnieg jeszcze się utrzymał.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Cudne zdjęcia, dziękuję. Spacerowałam razem z Tobą Haniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Ulu. A więc miło mi było z Tobą spacerować :)
      Serdecznie Cię pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Piękny park, tyle w nim interesujących miejsc i obiektów! No i cudowna zima! Ja w tym roku śnieg oglądam w zasadzie tylko na zdjeciach, u nas tylko raz lekko przyprószyło na biało i zaraz wróciła wiosna (czy może jesień? - pomieszały się te pory roku zupełnie!).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas tej zimy było trochę więcej. Nawet teraz jeszcze leży śnieg.
      Więc w sumie nie jest tak źle.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Zimą też jest pięknie, szopka w witrynie mnie urzekła. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szopki krakowskie w gablotach są rozmieszczone w różnych
      ważnych miejscach Krakowa.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Ale piekna zima u nas nawet plateczka nie ma :(

    Buziaki:*
    WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaskoczyłaś mnie. Byłam pewna, że popadało w całej Polsce.
      Może jeszcze będzie śnieg :)
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  11. No i co Ty najlepszego zrobiłaś Dziewczyno????
    Po obejrzeniu Twoich zdjęć i przeczytaniu tekstu pod nimi OKROPNIE zatęskniłam za Krakowem!!!
    I teraz rzucę wszystko i zapomnę o wielu sprawach i POJADE jak najszybciej do Krakowa!!!
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śniegu już niewiele zostało. Dzisiaj jest słonecznie,
      więc pewnie znowu trochę go ubędzie.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Pięknie. Biało. Klimatycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było biało. Jutro już nie będzie śladu po śniegu; duże ocieplenie :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  13. Ależ u Ciebie cudowna zima!! Na Mazurach wiosna :) Super zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas też śnieg zaczyna topnieć. Jutro raczej go nie będzie.
      Wiosna to wielka przyjemność :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń