czwartek, 28 grudnia 2017

Wzgórze Wawelskie

Jednym z najważniejszych miejsc na Wzgórzu Wawelskim jest  katedra.
Bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Wacława stanowi własność archidiecezji krakowskiej. Była miejscem koronacji królów Polski i ich pochówku. Pochowani są tutaj między innymi św. Stanisław ze Szczepanowa i inni biskupi krakowscy aż po czasy współczesne, prawie wszyscy królowie od Władysława I Łokietka do Stanisława Leszczyńskiego (łącznie 17 królów, wliczając Jadwigę i Annę Jagiellonkę) i członkowie rodzin królewskich oraz wodzowie, przywódcy polityczni i wieszcze narodowi.
W zewnętrznym wyglądzie katedry widać różne style, które pojawiały się na przestrzeni wieków. Jednak z tej wielości stylów powstaje niezwykła jedność - tak można powiedzieć o katedrze. Katedra wyrosła na stylu romańskim, następnie dobudowywano do niej kaplice gotyckie, renesansowe i barokowe.
Wyróżnia się w tym zespole kaplic Kaplica Zygmuntowska, której pomysłodawcą był Zygmunt I Stary. Jego pragnieniem było wznieść na Wawelu mauzoleum swoje i swojego rodu.

Kaplicę wieńczy kopuła o pozłacanych łuskach (kopuła była symbolem nieba) i strzelista latarnia, na której putto trzyma herb Polski.
Wewnątrz katedry nie wolno robić zdjęć, dlatego zapraszam na obejrzenie katedry z  zewnątrz.
Katedra, jak wspominałam wcześniej, stanowi połączenie różnych stylów.
Główne wejście do katedry.
Niewiele jest w Polsce rzygaczy, a na wawelskiej Kaplicy Zygmuntowskiej jest ich kilka.
Rzygacz, inaczej gargulec, to dekoracyjne, ozdobne, wystające poza lico muru, zakończenie rynny dachowej, z którego woda deszczowa ma swobodny odpływ.
I znowu rzygacze.
Przy budowie Kaplicy Zygmuntowskiej pracowało wielu znakomitych artystów pod kierunkiem Bartłomieja Berecciego.
Na dziedziniec zamkowy prowadzi specjalne wejście.
Krużganki dziedzińca zamkowego są jednym z najważniejszych przedsięwzięć epoki renesansu w Polsce.
Wraz z objęciem tronu przez króla Zygmunta I Starego wkroczył do Polski renesans - nowy nurt artystyczny. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce przyswoiło ten styl. Renesans zrodził się na dworze królewskim na Wawelu.
w 1499 roku spłonęła gotycka część zamku i odbudowano ją już w stylu renesansowym. To wydarzenie można uznać za początek epoki renesansu w Polsce. Wtedy właśnie powstały jedne z najpiękniejszych w Europie, renesansowe krużganki na dziedzińcu zamkowym.
Wawel to - według wielu osób - najsłynniejsze miejsce mocy w Polsce oraz jeden z najważniejszych czakramów Ziemi. Najbardziej energetycznym punktem czakramu wawelskiego jest kaplica św. Gereona. Przy drzwiach prowadzących do kaplicy św. Gereona (na zdjęciu poniżej) - od strony dziedzińca zamkowego - zazwyczaj stoi kilka osób, pragnących zaczerpnąć energii czakramu.
Widok na zamek, katedrę i Basztę Senatorską.
Poniżej gotycka część zamku, zwana Kurzą Stopką.
Baszta Sandomierska.
I znowu Kurza Stopka.
Baszta Senatorska - od 1 maja 2015 roku na szczycie Baszty Senatorskiej powiewa polska flaga.
Wieża Zygmuntowska, zdobiona barokowym hełmem.
Wejście na Wawel od strony ulicy Kanoniczej.

23 komentarze:

  1. Witaj kochana. Mam nadzieję, że Twoje święta były udane. <3 I ja szykuję post z Krakowa. hehe Bardzo ładne zdjęcia i wiele ciekawych, oryginalnych kadrów. Ja niestety nie mam takiej wiedzy, jak ty. Nie o tym miejscu, zresztą z historią u mnie słabo. hehe Zawsze miło mi się robi na sercu, kiedy widzę Kraków. Serdecznie Cię pozdrawiam. Miłego dnia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś coś przeczytałam, usłyszałam na wycieczce z przewodnikiem.
      Można znaleźć w internecie wiele ciekawych informacji :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  2. Olá, maravilhosa fotorreportagem quem excelente fotos captadas na perfeição.
    Feliz ano 2018 repleto de oportunidades, saúde, esperança e prosperidade.
    AG

    OdpowiedzUsuń
  3. Droga Hanno
    bardzo dziękuję za wszystkie detale architektoniczne. Bardzo rzadko można je zobaczyć na blogach. Wzbogaciłam się również o ciekawe informacje.
    Mam sporo zdjęć z Wawelu ale ciągle ten temat odkładam ponieważ mam ogromne braki w wiadomościach.
    Hanno, przepiękna relacja i wspaniałe zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też odkładałam. Wydawało mi się, że temat mnie przerasta.
      Jest jeszcze kilka innych tematów, o których mogę tak powiedzieć.
      Serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
  4. Klasyka tematu... ;)
    Zadeptałem to wzgórze wiele razy i w kazdym kierunku. Zagadek, ciekawostek i historii tam tyle ze starczyło by na całą bibliotekę. Z drugiej strony, tłumy, oplaty, ekspozycje tak bogate że szybko męczą...
    A pod czakramem, dawno, dawno temu...
    Kolega nagle zaczyna wolać głębokim potężnym glosem... "Ludzie, ludzie, znów mogę chodzić!" podnosi z ziemi kapelusik na drobne datki i wyraźnie kulejąc oddala się w kierunku wyjscia z dziedzińca. Oczywiscie natychmiast odzywają się zaciekawione głosy, w powietrzu roznosi się aura cudu!
    Rozwiewam ją słowami: "był pijany, usiadł i nogi mu scierpły, teraz widac przeszlo..." ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wierzę w czakram na Wawelu. Będąc blisko "coś" innego odczuwam w ciele.
      Moja mama też wierzyła. Pamiętam, że gdy przyjeżdżała do Krakowa, wybierałyśmy się na Wawel, by postać przy czakramie.

      Usuń
  5. Nie nieguję. Z faktu że nauka czegoś nie zna nie wynika wszak że to cos nie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie i ze szczegółami pokazałaś Wawel, naszą chlubę. Życzę szczęśliwego 2018 roku !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Gigo! Dobrze, że u Ciebie coraz lepiej :)
      Szczęśliwego Nowego Roku!

      Usuń
  7. Niesamowite miejsce, jak cały Wawel, Rynek i ta część Krakowa. Absolutnie niezwykła atmosfera, czuć majestat tego miejsc, wszystkich podniosłych wydarzeń. Moja ostatnia wycieczka do Krakowa to niezapomniane wrażenia i emocje, a to przecież "tylko" place i budynki...
    Wszystkiego najlepszego w nowym roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wawel z Kaplicą Zygmuntowską, Rynek, Sukiennice i inne miejsca
      - to wszystko tworzy podniosłą, niesamowitą aurę.
      Dziękuję! Szczęśliwego Nowego Roku!

      Usuń
  8. Hi Hanna. Beautiful reportage.
    I wish you a happy New Year!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks, Tania!
      I wish you a Happy and wonderful New Year!!!

      Usuń
  9. Cudny spacer po przepięknym miejscu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Wawel to piękne miejsce.
      Warto tu spędzić trochę więcej czasu.
      Szczęśliwego Nowego Roku!!!

      Usuń
  10. Mogę teraz śmiało napisać, że w tym roku w Krakowie jeszcze nie byłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero trzeci dzień nowego roku, więc wcale mnie to nie dziwi.
      Serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
  11. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń