poniedziałek, 27 czerwca 2022

Szwajcaria

 Kilka ciekawostek dotyczących Szwajcarii:

Szwajcaria jest nietypowym krajem, ponieważ nie ma oficjalnej stolicy. Siedziba rządu znajduje się w Berno i dlatego to miasto jest uważane za nieoficjalną stolicę tego kraju.

Szwajcaria ma aż cztery języki urzędowe. Są one rozmieszczone nierównomiernie i posiadają wiele dialektów, dlatego dość ciężko jest się tutaj porozumiewać. Jest to język włoski, francuski, niemiecki i romansz.

Poniżej miasto Lugano w kantonie (coś w rodzaju województwa) włoskim:

Szwajcaria jako jedno z dwóch państw na świecie ma kwadratową flagę. Drugim państwem jest Watykan.
Szwajcaria ma najpopularniejszy szczyt na świecie.
Szczyt Matterhorn o wysokości 4478 m jest najbardziej rozpoznawalnym i fotogenicznym szczytem na świecie. Poza tym w Szwajcarii znajduje się ponad połowa, bo aż 48 spośród 82 alpejskich czterotysięczników, a ponad 60 procent powierzchni kraju znajduje się na terenie Alp.





Szwajcaria to bardzo bezpieczne państwo.
Szwajcaria należy do państw z najniższym wskaźnikiem przestępczości. Mieszkańcy nie czują potrzeby zamykania aut, domów czy przypinania roweru.

Szwajcarski zegarek nie tylko jest najlepszy, lecz także pierwszy na świecie.
Większość osób docenia jakość, jaką prezentują szwajcarskie zegarki, jednak niewiele wie, że pierwszy zegarek na świecie wymyślono w Genewie. To właśnie tutaj w 1839 roku pierwszy zegarek na świecie stworzyli – uwaga – dwaj polscy imigranci! Antoni Patek i Franciszek Czapek są wynalazcami zegarka. 








Produkty, które tworzą Szwajcarzy, w dużej mierze są wykonywane ręcznie z dbałością o każdy szczegół i jakość.
Przykładowo, jeśli marka chce określać swój zegarek, jako zegarek szwajcarski, to 98 procent elementów musi pochodzić od krajowych dostawców. Wskazówka, pasek czy śrubka muszą powstać w Szwajcarii. Nie ma mowy o imporcie takich elementów z Chin.

W Szwajcarii kantony (coś w rodzaju województw) prowadzą własne systemy edukacyjne. Decydują, które języki są nauczane w poszczególnych szkołach, ilość godzin lekcyjnych w ciągu jednego dnia i wiek rozpoczęcia nauki. Poza tym dzieci idą wcześnie do szkoły, bo w niektórych kantonach już w wieku czterech lat. Tydzień szkolny trwa cztery dni, najczęściej środy są dniem wolnym.


Miejscowość Montreux w kantonie francuskim:






37 komentarzy:

  1. Przepiękne zdjęcia:)))bardzo dużo ciekawych rzeczy się dowiedziałam:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Zdjęcia robił mój syn.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Chciałabym się kiedyś wybrać pozwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że spełni się Twoje marzenie. Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Piękna relacja i piękne zdjęcia. Dużo ciekawostek umieściłaś w swoim poście o Szwajcarii- czytałam i oglądałam z wielką przyjemnością.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawostki - jedne są bardziej ciekawe, inne mniej. Dziękuję za pochwałę.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Piękne zdjęcia, niektóre znajome, bo mój bratanek mieszka w Szwajcarii i czasami oglądamy fotki z wizyt brata u syna:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też znam ten kraj głównie ze zdjęć syna. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Komentarze zalogowane pewnie w spamie.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wartościowy komentarz. Nie wiem, co się dzieje z moim blogiem :((

      Usuń
    2. To, co u nas wszystkich, to wina bloggera, możesz opublikować komentarz na blogu, klikając - to nie spam.

      Usuń
    3. Już poznałam tajniki "to nie spam".

      Usuń
  6. Byłam w Szwajcarii kilka razy i trochę ten kraj poznałam. Uważam że jest jeszcze piękniejszy niż na zdjęciach i pocztówkach
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko to, co w realu, jest najpiękniejsze. Serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
  7. Oh very beautiful photos darling
    Thanks for share with us

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam Szwajcarii więc tym bardziej dziękuję za wspaniałą wycieczkę:) Serdeczności Haniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja poznaję ten kraj głównie ze zdjęć. Nie byłam w Szwajcarii.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  9. Wow, ja Szwajcarię kojarzyłam jedynie jako ten zielony, górzysty teren, a miło się zaskoczyłam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w większości teren Alp, wspaniałych, wysokich gór :)

      Usuń
  10. Przyznam, że nie wiedziałam iż Szwajcaria jest tak różnorodnym pod względem ukształtowania terenu krajem. Dziękuję Ci za tę przyjemną i ciekawą fotowycieczkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zaledwie fragment Szwajcarii, różnorodności jest dużo więcej :)

      Usuń
  11. Witaj drugą połową roku Haniu
    Szwajcarię poznaję też dzięki bratankowi, który tam pojechał. Ale Twoje zdjęcia piękne. Chętnie powędrowałabym tą wąziutką "uliczką"
    Spokojnego lata życzę i pozdrawiam już z wędrówki "nowymi, starymi" ścieżkami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci powodzenia na "nowych, starych" ścieżkach. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję i pozdrawiam lipcowym porankiem

      Usuń
    3. Pisałaś, że lipiec według prognoz ma być bardzo upalny, a to się nie sprawdza, przynajmniej u mnie. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Oglądając te piękne zdjęcia zatęskniłam za Szwajcarią. Byłam w tym kraju trzy razy i mam wiele zdjęć jeszcze nie publikowanych.
    Miłego, relaksującego weekendu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, ze opublikujesz zdjęcia ze Szwajcarii. Jestem ich ciekawa.
      Serdecznie pozdrawiam, wzajemnie miłego weekendu życzę :)

      Usuń
  13. Okazuje się, że tak naprawdę bardzo niewiele wiem o Szwajcarii, fajna porcja ciekawostek i naprawdę przepiękne zdjęcia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ja też dowiedziałam się czegoś nowego :)

      Usuń
  14. Rzeczywiście dość nietypowy kraj, ale w sumie to działa w jakiś sposób. A widoki piękne! Mam nadzieję, ze kiedyś uda mi się odwiedzić Szwajcarię!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli tylko naprawdę będziesz chciała, odwiedzisz ten kraj :)

      Usuń
  15. Szwajcaria jest piękna tylko bardzo droga.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, z tego słynie. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Znam Szwajcarię tylko teoretycznie. Niestety, nie miałam na razie możliwości zajrzeć tam osobiście, dlatego dziękuję za tą wspaniałą wirtualną podróż. Widoki niesamowite, a kraj zadziwiający i znany na całym na świecie jaki jeden z bogatszych i okazuje się jeszcze, ze bardzo bezpieczny.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  17. Oh very amazing photos darling

    OdpowiedzUsuń