niedziela, 4 października 2020

Pałac pod Baranami w Krakowie

 Według tradycji niegdyś w tym miejscu znajdowała się gospoda, przy której trzymano barany przeznaczone do sprzedaży dla mieszkańców Krakowa. I właśnie od nich wywodzi się godło i nazwa kamienicy. Pierwotna nazwa brzmiała: "Gdzie Barany", a jej godłem były dwa barany złączone wspólną głową. Godło to znajdowało się na narożnej, gotyckiej kamienicy.



W XV i XVI wieku w kamienicy, która później stała się częścią pałacu, mieściła się najbardziej znana w Krakowie gospoda, odwiedzana często przez poetów i pisarzy. Bywali tu m.in. Jan Kochanowski, Mikołaj Rej i Łukasz Górnicki.

Renesansowy pałac powstał w XVI wieku poprzez połączenie dwóch istniejących na jego miejscu gotyckich kamienic, przez ich ówczesnego właściciela Justusa Ludwiga Decjusza, sekretarza króla Zygmunta I Starego.

W roku 1577 pałac został zakupiony przez króla Stefana Batorego i w 1579 ofiarowany staroście lanckorońskiemu Kasprowi Bekieszowi. W tym czasie miał tam mieszkać wielki poeta węgierski Bálint Balassi. Następnie kamienica przeszła w ręce Katarzyny z Lubomirskich Ostrogskiej, a następnie w XVII wieku pałac przeszedł na własność książąt Radziwiłłów, którzy dołączyli do niego jeszcze jedną kamienicę.

Pałac zmieniał właścicieli. Znajdował się w rękach Pawła Karola Sanguszki, Hieronima Wielopolskiego, Artura Potockiego.

Na przełomie XIX i XX wieku "Barany" stanowiły miejsce spotkań i ośrodek życia politycznego krakowskich kół konserwatywnych. Jednocześnie pałac był centrum życia towarzyskiego i kulturalnego Krakowa. Potoccy zgromadzili w swojej miejskiej rezydencji cenną galerię obrazów szkoły weneckiej, holenderskiej i niemieckiej. Ponadto znajdowały się tam wartościowe antyczne meble, porcelana oraz duży zbiór polskich pasów kontuszowych.

Pałac Pod Baranami gościł wiele znakomitości. W 1709 przebywał tu carewicz rosyjski Aleksy, w 1809 książę Józef Poniatowski, w 1810 król saski i książę warszawski Fryderyk August, w 1880 gościł w pałacu cesarz Franciszek Józef I.

W 1956 w piwnicach pałacu „Pod Baranami” założono kabaret „Piwnica pod Baranami”.

Od 1969 działa w pałacu kino „Pod Baranami”, kameralne, studyjne kino nagrodzone w 2009 wyróżnieniem za najlepszy program spośród wszystkich kin zrzeszonych w sieci Europa Cinemas.




37 komentarzy:

  1. Przepięknie zostały wykonane te barany :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uważam, ze głowy baranów prezentują się wspaniale.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Najbardziej to miejsce kojarzy mi się z Kabaretem - Piwnicą pod Baranami.goszącym plejadę gwiazd. Niezapomniane utwory tam prezentowane odtwarzam sobie od czasu do czasu. Beata Rybotycka i inni, nie wspominając pana Piotra
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokazałam w poście zdjęcia prezentujące plakaty Piwnicy po Baranami, Piotra Skrzyneckiego, a także reklamy, napisy na dziedzińcu pałacu.
      Pozdrowienia i serdeczności :)

      Usuń
  3. Wyjątkowe miejsce i bardzo klimatyczne:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pałac jest piękny, zwłaszcza barany.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Przepiękne miejsce z wspaniałymi budowlami i architekturą !
    Dziękuję za fantastyczną wycieczkę!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, miejsce i architektura są piękne.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Lubię z Tobą odwiedzać Kraków i budzić przemiłe wspomnienia. Chyba tylko raz byłam tam w środku, na tym placu, choć nawet nie jestem pewna. Trzeba będzie tam wejść następnym razem. Przemiłe wspomnienia obudziłaś, pamiętam, jak przyjechał tam aktor angielski i czekałam na Niego, kiedy akurat poszłam, to on przylazł i go nie widziałam. hahahaha Pozdrawiam bardzo, bardzo serdecznie. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto wejść na dziedziniec pałacu.
      Z tym aktorem wyszło zabawnie!
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Pałac jest przepiękny, a więc i zdjęcia wyszły dobre.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Pamiętam ten pałac z wycieczki w liceum. Faktycznie robi wrażenie. Zdobienia są wyjątkowo piękne. Karków ma niesamowity klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto częściej odwiedzać Kraków i poznawać nowe miejsca. Zapraszam i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Dziękuję za post przybliżający przepiękne miasto Kraków. Zdjęcia jak zawsze rewelacyjne i temat bardzo interesujący. Szkoda, że pomnik Piotra nie został tutaj umieszczony tylko przed Kamienicą Pod Blachą. Kamienicę Pod Baranami mam dosłownie obfotografowaną. Od zawsze przymierzam się do zaprezentowania jej na blogu. Może kiedyś.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat pałaców jest bardzo interesujący w Krakowie.
      Serdecznie, Łucjo, pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Dziękuję za te informacje. Podróżuję śladami pisarzy i bardzo mi się przydadzą, bo nie znam Krakowa. Zapraszam na blog mojepodrozeliterackie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków warto poznać, mieszkało w tym mieście wielu wartościowych literatów.
      Odwiedziłam bloga - jest bardzo interesujący :)

      Usuń
    2. Serio? TY nie znasz Krakowa? TY która połowę świata zjeździłaś tropiąc ślady naszych pisarzy nie znasz Krakowa?

      Usuń
  10. Byłam niedawno w Krk, jestem zachwycona!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jest się czym zachwycać.
      Odwiedziłam bloga, ale tam są chyba tylko same zdjęcia.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Bardzo lubię ten pałac. Gdy jestem na Krakowskim Rynku to najpierw siadam pod Pałacem przy Piotrze Skrzyneckim...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniały pomnik sobie wybrałaś.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  12. Nigdy nie byłam w Krakowie, a szkoda bo chciałabym się przejść do tego miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze byłoby nadrobić te zaległości.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Piękne miejsce, nigdy tam nie byłam :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  14. Kurcze, a ja się zastanawiam gdzie znajduje się to miejsce. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Witaj jak zawsze wekeendowo
    Kiedyż to ja byłam w Krakowie? Teraz pewnie nie tak szybo
    Pozdrawiam ciepłymi kolorami jesieni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie dawno temu nie byłaś w Krakowie :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. To miejsce jest niezwykłe. :)
    Oj tęsknię już za Krakowem.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  17. Możesz w każdej chwili tu przyjechać, Kraków czeka na Ciebie.
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki co to niemożliwe. :(
      Jestem zbyt słaba na wycieczki i jeszcze dopadł mnie i M. covid.

      Usuń
    2. Więc życzę wyzdrowienia Wam obojgu.
      Zdrówka!!!

      Usuń