wtorek, 25 lipca 2017

Toruń - przechadzka po Starym Mieście

Dzisiaj znowu zapraszam na spacer po toruńskim Starym Mieście. Zdjęcia były robione w różnych miejscach, na różnych ulicach, których nazw nie pamiętam. Jednak były to kamienice położone w obrębie Starego Miasta.
Gdy robiłam zdjęcia, zauważyłam, że moim ulubionym elementem architektonicznym są portale. Je najczęściej fotografuję.

Wystawa sklepu z cukierkami i innymi słodyczami.
Poniżej jeden z najładniejszych portali, który zauważyłam.
Renesansowo-barokowy spichlerz z XVIII wieku został zbudowany przez Szwedów. Mieści się przy ulicy Mostowej tuż przy Bramie Mostowej.  Obecnie w spichlerzu działa restauracja. Naprzeciwko znajduje się drugi spichlerz barokowy z XVIII wieku.
I znowu wejścia do kamienic, piękne portale i drzwi.
Ulica Szeroka jest głównym deptakiem Torunia.
Poniżej piękny ostrołukowy portal w stylu gotyckim w świeckiej kamienicy.
Te murale znajdują się w obrębie Starego Miasta, w pobliżu teatru dla dzieci "Baj Pomorski".
Podoba mi się ich kolorystyka.
 Oto postać toruńskiej przekupki, która przybyła na targ. Ma w ręce kosz z jajkami oraz gęś.
Niedaleko przekupki umieszczono Wózek z dobytkiem osadników, upamiętniający film "Prawo i pięść"; powrócił on po długiej przerwie na Rynek Nowomiejski w Toruniu. Konstrukcja, z ukrytą pozytywką wygrywająca balladę "Nim wstanie dzień", była wystawiana w Muzeum Techniki w Warszawie.
Ta właśnie melodia jest wygrywana co godzinę przez pozytywkę zamontowaną w wózku.
Bardzo ładna kamienica w stylu secesyjnym. Ma piękne zdobienia nad oknami i ślicznie zaprojektowane balkony.
 I znowu rzadko spotykane przeze mnie manekiny - z twarzą, z włosami.

To jest moje liceum. Oczywiście imieniem Mikołaja Kopernika. Jest to najstarsze liceum w mieście.
I budynek oczywiście z czerwonej cegły.
Te duże okna należą do auli, w której często mówiłam wiersze na akademiach. Wygrałam szkolny konkurs recytatorski organizowany przez Pana od PO, który - takie miałam wrażenie - mnie lubił.
 Przy ulicy Szewskiej jest mnóstwo małych sklepików i pracowni. Znajduje się tu również ostatni już w Toruniu zakład produkujący kapelusze - firma Modena. 
Trzeba przyznać, że można tu spotkać naprawdę śliczne portale.
Uroczym można nazwać budynek teatru w Toruniu.
Budynek teatru oddano uroczyście do użytku 30 września 1904 roku. Zastąpił on gmach teatralny stojący niegdyś przy Rynku Staromiejskim. Nowy budynek został zaprojektowany przez znaną wówczas w całej Europie spółkę architektów wiedeńskich – Fellner & Helmer.
 Przed budynkiem stoją odsłonięte w roku 1909 posągi muz – Melpomene i Terpsychory.
 Budynek nazwano Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu.

16 komentarzy:

  1. Och Hanno!
    Twoje zdjęcia i post są przepiękne. Podziwiam fantastyczne budynki, architekturę, pomniki, reliefy. Bardzo dziękuję.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, jestem Ci bardzo wdzięczna za Twoje pochwały.
      Twoje posty są wspaniałe - wiele razy o tym pisałam :)
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Wow Hanna! Beautiful photos! I love everything here. Wonderful tour!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This town is wonderful. I enjoyed :)
      I thank you for your comment.
      Have a sunny day :)

      Usuń
  3. Ciekawe to miasto, koniecznie trzeba by mu poświęcić kilka dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka dni to byłoby bardzo szczegółowo. Moim zdaniem wystarczą dwa dni - chodzi o te najważniejsze zabytki.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  4. Haniu, od czasu do czasu bywam w Toruniu i znane są mi miejsca przedstawione przez Ciebie... W Toruniu kończyłam technikum o kierunku odzieżowym w 1972r. Zdjęcia piękne- Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że uczyłaś się w Toruniu; pewnie znasz sporo miejsc, jak piszesz.
      Dla mnie to rodzinne miasto :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  5. Wonderful tour of your city. Congratulations on the photos!
    Good weekend!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks, Tania!
      I'm glad of your kindness :)
      I wish you nice weekend :)

      Usuń
  6. Ach ten Toruń... Nawet dość czesto tam bywam. Piekne miasto, a na Twoich fotkach widzę miejsca, których do tej pory tam nie odnalazłam.
    Pozdrawiam Haniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również wielu miejsc nie widziałam wcześniej.
      Tak to już bywa z zabytkowymi miastami :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  7. Piękne miejsca, czuć klimat tego miasta! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję za spacer:) Dawno nie byłam w Toruniu i tak naprawdę to nigdy wnikliwie go nie zwiedziłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz jeszcze dużo czasu, jestem pewna, ze kiedyś tu zawitasz :)
      Pozdrowienia :)

      Usuń