środa, 1 lipca 2015

Kamienice Jaś i Małgosia na wrocławskim rynku

 Popularność zdobyły dzięki swojemu urokowi i baśniowej nazwie. Jaś i Małgosia to nazwa dwóch kamieniczek połączonych arkadą. Znajdują się one się przy północno-zachodnim narożniku wrocławskiego rynku. Współczesną nazwę – Jaś i Małgosia – nadali kamieniczkom osadnicy ściągający do Wrocławia po II wojnie światowej, widząc w domkach dwie postacie trzymające się za ręce: mniejszego Jasia i większą Małgosię z bajki braci Grimm.
Większa kamienica to Małgosia, mniejsza - Jaś, a arkady to ręce.
W porównaniu z resztą kamienic na rynku są bardzo drobne.
Poniżej widok od strony rynku.
 Wybudowane zostały najprawdopodobniej w XV wieku; stanowiły wówczas część liczniejszej grupy domów altarystów (czyli osób opiekujących się ołtarzem w kościele) kościoła farnego pod wezwaniem św. Elżbiety. Między kamieniczkami, pod arkadą, znajdowało się wejście na zlikwidowany w XVIII wieku cmentarz, o czym przypomina napis na kartuszu Mors Ianua Vitae – Śmierć bramą życia. W bramie tej znajdowały się niegdyś wrota.
Cmentarze przy kościołach w tamtych czasach były powszechne.
Widok na kamienice od strony kościoła św. Elżbiety.
Na placu przykościelnym za kamieniczkami w końcu lat 90. XX wieku ustawiono otrzymany w darze od miasta Berlina pomnik Dietricha Bonhoeffera, urodzonego we Wrocławiu pastora i teologa, antyfaszysty straconego tuż przed końcem II wojny światowej w obozie koncentracyjnym Flossenbürg.
Fasada Jasia ozdobiona jest dziełami wrocławskiego artysty Eugeniusza Geta-Stankiewicza, który miał tu swoją pracownię.Od czasu jego śmierci w 2011 roku kamienica Jaś jest zamknięta. W Małgosi mieści się siedziba Towarzystwa Miłośników Wrocławia, a także pub i restauracja.
Poniżej wrocławskie krasnale przy kamieniczkach.
 A to krasnal z innego miejsca, ale też w centrum Wrocławia.
Pisałam już kiedyś o wrocławskim rynku. To, dla przypomnienia, ratusz.
Pomnik Aleksandra Fredry przywieziony po wojnie ze Lwowa.
A to Kamienica pod Gryfami z końca XVI wieku, najbardziej znana kamienica na rynku.
Plac Solny we Wrocławiu to rynek pomocniczy Starego Miasta, dawny  średniowieczny plac targowy, przylegający północno-wschodnim narożnikiem do rynku. Poniżej kamieniczki Placu Solnego.

13 komentarzy:

  1. Jaś i Małgosia to chyba najbardziej znane kamieniczki Wrocławia, ale w sumie uroku im odmówić nie można, no i są bardzo fotogeniczne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie są bardzo wartościowe pod względem architektonicznym, ale są kolorowe, urocze - po prostu miłe :)

      Usuń
  2. Urocze kamieniczki i uroczo się nazywają :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłem w zeszłym roku - kamienice widziałem i ... nie wiedziałem o ich historii! A frapująca jest - dzięki, na przyszłość zapamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Patrze na te zdjecia i nie moge sie nadziwic jak Wroclaw sie zmienil przez ostatnie lata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tu nie bywałam często w przeszłości, więc nie mogę porównać :)

      Usuń
  5. I certainly agree to some points that you have discussed on this post. I appreciate that you have shared some reliable tips on this review.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne są miejsca we Wrocławiu. Hihi, krasnal na słupie pocieszny:))

    Uściski!:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten krasnal też mi się podoba :)
      Pozdrawiam :) :) :)

      Usuń
  7. Kocham Wrocław, to miasto mojego urodzenia, chociaż bardzo krótko tam mieszkałam :(. Teraz bywam dość często i wszystko znam, co ciekawie pokazujesz. O nie skłamałam, krasnala na latarni nie widziałam :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja przyjemność, że Cię czymś zaskoczyłam :)

      Usuń