sobota, 22 marca 2014

Romański kościół św. Idziego we Wrocławiu

Kościół św. Idziego we Wrocławiu to późnoromański kościół na wrocławskim Ostrowie Tumskim. Pochodzi z pierwszej połowy 13 wieku. Jest najstarszym w pełni zachowanym budynkiem Wrocławia, a zarazem najstarszym czynnym do dziś kościołem w tym mieście.
Pomimo zniszczeń, jakie miały miejsce we Wrocławiu w czasie drugiej wojny, przetrwał w całości.
Prowadzi do niego malownicza uliczka.
Niewiele romańskich kościołów zachowało się w Polsce. Dlatego z przyjemnością patrzy się na pięknie zachowany romański portal:
oraz na typowy dla romanizmu fryz arkadkowy:
Kościół był zamknięty, więc nie miałam okazji sfotografować wnętrza. Kościół jest nieduży. Najbardziej spodobał mi się w nim romański portal, który zachował się z czasów 13 wieku.

10 komentarzy:

  1. No właśnie. Kolejny zamknięty kościół. Dlaczego tak się dzieje, że trudno wejść do środka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coraz częściej kościoły są zamykane, nawet w dużych miastach

      Usuń
  2. Troszkę ukryty, ale bardzo ciekawy. W mim mieście na szczęście kościoły są otwarte, gorzej z tymi wiejskimi. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ukryty jest, to prawda. Na początku nie mogłam go znaleźć pośród innych budynków.

      Usuń
  3. Piękny kościół...Jaka szkoda, że zamknięty...ale to się co raz częściej zdarza...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można zobaczyć romańskiego wnętrza, szkoda.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Bardzo piękny kościół szkoda, że zamknięty...
    W naszym kraju zaczyna to być normalnością.
    Lubię styl romański tym bardziej, że takich kościołów w Polsce nie jest zbyt wiele.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie dlatego dla mnie też są bardzo cenne, jest ich niewiele.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Była, widziałam i też klamkę pocałowałam:( Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń