środa, 14 czerwca 2023

Kościoły w Mogile

 Mogiła to nazwa dawnej podkrakowskiej wsi, obecnie znajdującej się w granicach miasta Krakowa. Dawniej ta nazwa mnie odstraszała, nie potrafiłam jej zaakceptować. To się zmieniło, gdy poznałam jej pochodzenie. Niedaleko znajduje się Kopiec Wandy, miejsce pochówku legendarnej królowej. Jest to jej grób, czyli mogiła. Stąd nazwa wsi. Znajdują się tu dwa miejsca sakralne: Opactwo Cystersów oraz kościół św. Bartłomieja.


Mogilski kościół Najświętszej Marii Panny i św. Wacława oraz towarzyszący mu zespół klasztorny są jednymi z najcenniejszych zabytków sakralnych Małopolski.
Pamiętam, jak przyjeżdżałam tu z mamą, aby pomodlić się przed cudownym mogilskim krucyfiksem.

Kościół Najświętszej Marii Panny i św. Wacława oraz przyległy do niego klasztor Cystersów należą do najcenniejszych obiektów sakralnych Małopolski. Nie licząc barokowej fasady kościoła, dostawionej w XVIII wieku, budynki pochodzą z okresu przejściowego między stylem romańskim a gotyckim, stąd ich wyjątkowa wartość – takich zabytków zachowało się w Polsce niewiele. Cystersi, do których należą obiekty, przybyli tu w 1222 roku za sprawą biskupa krakowskiego Iwo Odrowąża.





Ołtarz główny:
Tu przechowywany jest słynący łaskami mogilski krucyfiks. Ta niezwykła rzeźba jako jedyny element wyposażenia ocalała z pożaru kościoła w XV wieku. Spłonęły tylko włosy Chrystusa i przepaska na biodra. Dlatego od tamtej pory nakłada się figurze Zbawiciela perukę z prawdziwych włosów, a biodra przepasuje prawdziwą tkaniną. Można to uznać za cud - moim zdaniem. Obecnie kaplica Najświętszego Krzyża jest remontowana:
W okresie renesansu Mogiła zasłynęła szczególnie na polu malarstwa. Na niespotykane dotychczas wyżyny doprowadził tę sztukę cysterski mnich Stanisław Samostrzelnik, wykonujący prace m.in. dla dworu króla Zygmunta Starego. Jego polichromie podziwiać możemy w mogilskim kościele (m.in. sceny Zwiastowania i Ukrzyżowania) oraz bibliotece klasztornej. Podobne przykłady renesansowego malarstwa są w Polsce niezmiernie rzadkie. Niestety nie mam zdjęć tych cennych polichromii.


Polichromie pochodzące z początku XX wieku:


Warto odwiedzić kościół parafialny św. Bartłomieja w Krakowie-Mogile, którego piękno zapiera dech w piersiach. Świątynię zbudowano w 1466 roku z inicjatywy opata miejscowych cystersów Piotra Hirszberga z Biecza. Jest to drugi kościół stojący na tym miejscu, a wznosił go cieśla królewski Maciej Mączka. W 1740 roku dobudowano boczne kaplice oraz zakrystię ze skarbcem. Jest to świątynia gotycka. Wewnątrz znajduje się bogato zdobiony portal o zamknięciu ostrołukowym. Polichromia rokokowa zdobiąca wnętrze datowana jest na około 1766 rok.

Kościół często jest zamknięty. Weszliśmy, ponieważ trwały przygotowania do ślubu. Dziewczęcy zespół muzyczny miał akurat próbę.










26 komentarzy:

  1. Znam ten kościół bo mieszkałam kilka miesięcy blisko niego i chodziłam tam na msze .I rzeczywiście wszyscy mówili kościół w Mogile ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszesz na pewno o Opactwie Cystersów. Ten kościół jest bardzo znany. Najpiękniejszy w tej okolicy.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  2. Z wielką przyjemnością przeczytałam o kościele w Mogile. Nie byłam tam, a bardzo chciałabym zobaczyć kiedyś to miejsce. Cystersi, Benedyktyni- bardzo lubię o nich czytać i dowiadywać się.
    7 zdjęcie od góry przypomina mi Tum.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cystersi to bardzo stary zakon, jeden z pierwszych na świecie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo wiele nietuzinkowych ciekawostek, dziękuję za możliwość zerknięcia , zwłaszcza do do tego drewnianego:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten drewniany kościół jest jednym z najpiękniejszych w Małopolsce.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Bardzo ciekawe, niezwykłe miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj zapachem i smakiem truskawek Haniu
    Piękne to Opactwo Cystersów. Szkoda, że mam do niego spory kawałek drogi.
    Pozdrawiam końcówką wiosny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przynajmniej możesz sobie pooglądać na zdjęciach.
      Szkoda, że wiosna już się kończy.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Już się skończyła.
      Życzę uśmiechu losu i odnalezienia kwiatu paproci 

      Usuń
    3. W takim razie cieszmy się latem :)

      Usuń
  6. Kolejne piękne miejsce do odwiedzenia. Piękna fotorelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kościoły są rzeczywiście piękne.
      Dziękuję za słowa pochwały.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Lubię chodzić do kościołów i podziwiać ich wnętrza :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mogę się dostać na Twojego bloga. Już kolejny raz.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłam wiele lat temu w obu kościołach w Mogile. Zauważyłam, że kościół cystersów przeszedł renowację. Jak zawsze bardzo piękne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. To prawda, kościół cystersów jest po renowacji. W tej chwili trwa odnawianie kaplicy Chrystusa Ukrzyżowanego.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Znam to Opactwo Cystersów. Nawet miałam w nim warsztaty podczas studiów na UPJPII. Tylko wtedy był przed remontem. aPozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po remoncie zwłaszcza polichromie wyglądają przepięknie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Z przyjemnością obejrzałam :) Zachwycił mnie zwłaszcza ten drewniany kościółek. Drewniane kościoły są wyjątkowe. W mojej okolicy nie ma żadnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, drewniane kościoły należą do rzadkości.
      Ten, którego przedstawiam, jest wyjątkowo piękny.
      :)

      Usuń
  13. Hi, Very insightful thanks for sharing this and hope you like my articles below.😘
    ភ្នាល់បាល់​ អនឡាញ

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwilebiam zwiedzać kościoły. Ten nie jest wyjątkiem; zrobił na mnie wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń