wtorek, 11 kwietnia 2023

Kościół św. Anny - perła polskiego baroku

 Kościół św. Anny jest moim ulubionym. To rzeczywiście prawdziwa perła baroku. W odróżnieniu od Kościoła Mariackiego jest pełen światła. Nie ma w nim ukrzyżowanej, cierpiętniczej atmosfery. Jest pogodny. Syn nazywa go kościołem różowym, bo ten właśnie kolor tu dominuje (niestety na zdjęciach tego nie widać). Położony jest tuż przy Plantach, co nadaje mu niepowtarzalny charakter. Jest to to kościół akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego. 



A teraz trochę historii.
Kościół akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego zbudowano według projektu Tylmana z Gameren. Należy do najpiękniejszych budowli barokowych w kraju. Znajduje się w nim grób świętego Jana Kantego.
W miejscu drewnianego kościoła z XIV wieku, spalonego w 1407 roku, wzniesiono murowaną, gotycka świątynię fundacji króla Władysława Jagiełły, który w 1418 roku oddał ją pod opiekę Akademii Krakowskiej. W XV wieku rozbudowano prezbiterium i pochowano w kościele profesora Akademii Jana Kantego, którego szczątki w 1549 roku przeniesiono do renesansowego nagrobka. W XVII wieku, po beatyfikacji Jana Kantego, wzrósł jego kult i w 1689 roku rozebrano stary kościół. Na jego miejscu w latach 1689–1703 stanął większy barokowy, projektu Tylmana z Gameren, nawiązujący do kościoła San Andrea della Valle.


Bogatą barokową dekorację rzeźbiarską wykonał Baltazar Fontana, a malowidła ścienne bracia Karol i Innocenty Monti z Włoch oraz Karol Dankwart. Ambonę z aniołem wyrzeźbił w 1727 roku Antoni Frąckiewicz, chrzcielnicę ze starego kościoła odlał w 1646 roku Jakub Erlicher. W 1822 roku w kościele stanął pierwszy w Polsce, klasycystyczny pomnik Mikołaja Kopernika, projektu księdza Sebastiana Sierakowskiego. Na chórze znajduje się późnobarokowy prospekt organowy z lat 1723–1724. Jedyne w mieście organy o brzmieniu z czasów Jana Sebastiana Bacha. W konfesji z ołtarzem z lat 1695–1703 i malowidłami ukazującymi sceny z życia świętego Jana Kantego, znajduje się trumna ze szczątkami świętego oraz jego popiersie wykute w marmurze w 1875 roku przez Franciszka Wyspiańskiego. 

Poniżej jedna z dwunastu postaci apostołów:


Kaplice boczne:


Biskup Karol Wojtyła odprawiał tu msze, wygłaszał rekolekcje i spotykał się ze studentami, spowiadał wiernych.



W baroku "każdy święty ma swoje wykręty" - tak mówi popularne powiedzenie. I rzeczywiście rzeźby są dynamiczne, pełne ekspresji (zawsze przedstawione w ruchu):
Obraz św. Anny Samotrzeć w ołtarzu głównym:






Ambona z aniołami:

Organy:

Grób św. Jana Kantego, czyli Jana z Kęt:
Jeden z aniołów na ambonie:


46 komentarzy:

  1. A ja właśnie jestem w Krakowie i zwiedzam, zwiedzam, zwiedzam...
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  2. jak tam pięknie :d Bardzo mi się podoba :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest co podziwiać:)))piękny:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego lubię go odwiedzać.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Chyba w tym kościele nie bylismy...bo nie pamiętam.
    Robi wrażenie, choć wolę skromniejsze świątynie, a najbardziej klimat małych drewnianych:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małe drewniane są piękne, uwielbiam zapach drewna.
      Zwiedza się głównie Kościół Mariacki, a inne piękne świątynie pomija :)

      Usuń
  5. Twój syn ma rację, on faktycznie jest " różowy ".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zdjęciach można zauważyć sporo różowych elementów.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Mieszkam niedaleko. Koniecznie muszę zajrzeć! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też jestem zachwycona kolegiatą św. Anny. Jest wyjątkowy a w środku zachwyca barokowym przepychem.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To delikatny, subtelny barok.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Witaj poświątecznie Haniu
    Bardzo lubię barokowe kościoły. Dziękuję za tą chwilę przeniesienia właśnie do takiego.
    Pozdrawiam ciepło, chociaż Pani Wiosna płacze za oknem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie Pani Wiosna nie płacze, ale jest pochmurno.
      Ten kościół jest rzeczywiście piękny.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Pozdrawiam kwietniowym słońcem

      Usuń
    3. Dziękuję. U mnie dzisiaj ciepło i słonecznie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. A ja właśnie 3 dni temu wróciłam z Krakowa.... A w nim zwiedzałam i zwiedzałam.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  10. Też lubię ten kościół. Kiedyś odbywały się tam Msze św. na inaugurację roku akademickiego UPJPII. Teraz przeniesiono je do sanktuarium Jana Pawła II. A szkoda, bo kolegiata św. Anny miała swój niepowtarzalny, studencki klimat. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uczestniczyłam w mszach studenckich, ale wierzę Ci; to musiał by niepowtarzalny nastrój.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Byłam nim zachwycona zewnątrz, ale niestety nie wchodziłam do środka. I jak teraz żałuję... Przepięknie się prezentuje. Niesamowici wręcz. Uwielbiam barok. Jest w nim tyle detali, cudów. Świetne zdjęcia!
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zewnątrz jest piękny, ale wnętrze jest przewspaniałe.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Jakie ujmujące wnętrze! Piękny!

    OdpowiedzUsuń
  13. Barok ma niesamowity urok, kocham te kopuły i zdobienia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawsze lubię barok, ale w tym kościele mnie urzeka :)

      Usuń
  14. Ale przepych! Bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie jest powędrować siedząc w domu:):)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nawet w zeszły piątek przechodziłem obok Kościoła Świętej Anny, a nigdy jakoś nie było okazji, żeby wejść do środka. Zgadzam się, jest to prawdziwa perła baroku ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepiękne wnętrze. Ależ kiedyś tworzyli zdobienia, nie można się na patrzeć. I w końcu jak im to wychodziło beż dobrodziejstw dzisiejszej techniki?

    OdpowiedzUsuń
  18. Byłam w tym kościele i również bardzo mi się podobał ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękne wnętrze :D Zawsze jak chodzę na mszę to moja głowa lata jak kołowrotek.. Przyglądam się każdemu zdobieniu :D
    Miłego dnia! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, nie sposób się napatrzeć.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  20. Jest przepiękny. Będę miała na uwadze jego zwiedzanie, gdy wybiorę się do Krakowa.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto go odwiedzić.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń