wtorek, 5 stycznia 2021

Świąteczny Kraków

Minęło Boże Narodzenie, minął Nowy Rok, ale Kraków wciąż wygląda świątecznie. Miasto lśni kolorowymi światełkami układającymi się w piękne ornamenty i figury.

Plac Jana Nowaka-Jeziorańskiego urzeka mnie swoimi ciepłymi kolorami. Ażurowe lampiony sprawiają, że chce się tu zostać na dłużej:


Zawsze najpiękniej ozdobionymi ulicami są Floriańska i Grodzka. Są to główne ulice Starego Miasta, a poza tym są częścią Drogi Królewskiej. Poniżej ulica Floriańska:

Jak można zauważyć, głównym ornamentem ulicy Floriańskiej są medaliony. Przedstawiają one najbardziej znane miejsca Krakowa: Kościół Mariacki, Rynek, Wawel, krużganki wawelskie i inne zabytki.

Na Rynku Głównym zawsze znajduje najpiękniej zdobiona choinka. Są też inne urocze choinki, na przykład przed urzędem miasta. Poniżej choinka na Rynku Głównym:

Ozdoby na Rynku Głównym:

Na Placu Wszystkich Świętych można sobie zrobić zdjęcie w ramie jakby obrazu, który tworzą ustawiający się tam do zdjęcia ludzie. Widziałam kilka osób portretujących się wzajemnie:

Ozdoby na ulicy Grodzkiej są takie same jak na Floriańskiej. Tu również można podziwiać piękne medaliony:

Przechodzę na Mały Rynek sąsiadujący z Rynkiem Głównym. Jest tu cicho i pusto. Niesamowity nastrój. Sprawiają to również piękne, niebieskie ornamenty:

Ulica Sienna to jedna z bocznych ulic Rynku. Ornamenty różnią się od tych na ulicy Floriańskiej i Grodzkiej. Jednak tu też można podziwiać medaliony. Można powiedzieć, że wśród ulicznych ozdób  panuje trend medalionowy :)

Anioły opanowały Kraków! Jak pamiętam, w tym mieście zawsze były anioły - symbol Krakowa. Na poniższych zdjęciach przedstawiam anioły z Rynku i spod Wawelu. Są to dwa anioły. Z nimi też można sobie zrobić zdjęcie. Wystarczy stanąć przy małych skrzydłach po prawej lub lewej stronie dużego anioła i będzie się wyglądało jak mały aniołek:

W okresie świątecznym w wielu miejscach Starego Miasta można podziwiać krakowskie szopki. Są to szopki - laureatki konkursów z poprzednich lat. Poniższa szopka została zbudowana przez Jana Czyża i jest laureatką z 2017 roku:

A wszystko to w ramach akcji "Wokół szopki".

Kolejny medalion z ulicy Grodzkiej:


35 komentarzy:

  1. Kraków wygląda bajkowo:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków jest piękny, potwierdzam :)
      Serdeczności, Reniu :)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, Haniu, błąd w imieniu zmusił mnie do usunięcia komentarza. Powtórże jego treść.
      Urzekły mnie te cudne medaliony i anioły. Pomyślałam, że ta piękna iluminacja mogłaby uświetniac ulice cały czas, gdyby nie koszt, ale i fakt, że mogłaby nam spowszednieć. A tak... czekamy z utęsknieniem co roku.
      Serdecznie pozdrawiam w Nowym Roku, życząc zdrowia i miłości :)

      Usuń
    2. Medaliony i anioły są bardzo krakowskie. To prawda, że mogłyby spowszednieć, gdyby rozświetlały miasto przez cały rok.
      Dziękuję za życzenia i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Przepiękne dekoracje! A pawie pióra nadają tym medalionom lekkości i powabu- coś pięknego! Kraków ma wiele takich charakterystycznych symboli- anioły, szopki, pawie pióra... To prawdziwe bogactwo! Każde miasto i miejsce o tym marzy...A Kraków ze swoją tradycją po prostu to ma. Dziękuję Haniu, za ukazanie tego piękna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pomyślałam, że to są pawie pióra, ale Ty znasz się na tym lepiej, Enklawo.
      Dziękuje za docenienie piękna Krakowa.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Świąteczny Kraków piękny, nigdy nie widziałam na żywo, za to byłam w Gdańsku, tez cudnie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z przyjemnością zobaczyłabym Gdańsk.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. W tym roku nie byłam! Dlatego bardzo Ci dziękuję za tę relację, dla mnie to prawdziwa radość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze w choć małym stopniu mogłaś to zobaczyć.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Kraków od partu lat jest pięknie zdobiony, niestety obecnych nie widziałam sama. W poprzednich bywałam. Dobrego roku 2021 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że w następnym roku osobiście zobaczysz rozświetlony Kraków.
      Wszystkiego najlepszego w nowym roku :)

      Usuń
  7. Witaj ♡
    Wow, niesamowite zdjęcia. Miejsce jak z bajki. Dawno nie byłam w Krakowie a podczas świąt to chyba nigdy. Jestem oczarowana tymi kadrami, no jak ze snu!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków jest piękny. Dziękuję za miłe słowa.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Muszę koniecznie wrócić w tamte strony :)

      Usuń
  8. Dziękuję za oprowadzenie po zimowych ulicach Krakowa. Medaliony z Grodzkiej i Floriańskiej są niesmaowite. Pierwszy raz coś takiego widzę.
    Kłaniam się nisko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Medaliony są takim typowo krakowskim zdobieniem.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Droga Hanno!
    Bardzo dziękuję za post i przepiękne zdjęcia z mojego ukochanego Krakowa. Marzy mi się spacer ulicami miasta i podziwianie tych wszystkich dekoracji świątecznych. Hmm, tylko czy spełni się moje marzenie?
    Ślę Ci moc serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyś tylko chciała, marzenie by się spełniło.
      Serdecznie, Łucjo, pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Witaj wieczorową porą Haniu
    Dawno, lata w Krakowie nie byłam. A przecież warto, nawet o tej porze roku. Ja pierwszy raz byłam w listopadzie i też to miało swój urok
    Pozdrawiam ciepło i trzy słowa zostawiam - Pamiętam, Jestem, Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urocze są te trzy słowa.
      Oświetlony Kraków warto zobaczyć, ale właściwie każda pora roku jest
      odpowiednia.
      Serdecznie, Ismeno, pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Kraków jest piękny o każdej porze roku, a w tej świątecznej scenerii wygląda wręcz magicznie. Szczególnie zachwyciły mnie te medaliony. Bardzo oryginalna ozdoba! :) Wszystkiego dobrego w nowym roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Medaliony zachwycają wszystkich; są bardzo oryginalne :)

      Usuń
  12. Beautiful pictures. Thanks for sharing.
    I hope you'll visit my blog soon. Happy New Year!

    OdpowiedzUsuń
  13. Of course, I will visit your blog.
    Happy New Year!

    OdpowiedzUsuń
  14. Bajkowo, lubię ten okres świąteczny gdy miasta przybierają zupełnie nowe oblicza, dzięki światełka i różnego rodzaju ozdobą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, Kraków przybrał zupełnie nowe oblicze - rozświetlone i wyjątkowe
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Bardzo pięknie u nas bardzo biednie w tym roku z dekoracjami ;(

    Buziaki:*
    Zapraszam na ostatni post -> WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może to kwestia oszczędności.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Piekne dekoracje. Moje miasto tez sie postaralo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba wszystkie miasta w Polsce są rozświetlone.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń