środa, 1 stycznia 2014

Szopki bożonarodzeniowe w Krakowie - część druga

Odwiedziłam kolejne kościoły, by zobaczyć świąteczne szopki.
W Kościele Franciszkanów są dwie; jedna przed ołtarzem głównym - tradycyjna szopka.
Druga franciszkańska szopka to typowa szopka krakowska, która zajęła I miejsce w konkursie szopek w 2010 roku. Jest w niej kilka elementów ruchomych: Matka Boska kołysząca Dziecko, tańczący Lajkonik, tańczący Krakowiacy, Twardowski na Księżycu i inne.
Szopka została umieszczona w kaplicy bocznej.
Szopki w pozostałych kościołach, trzeba przyznać, są bardzo do siebie podobne. Szczególnie przedstawienie Matki Boskiej.
Szopka w Kościele Dominikanów zrobiła na mnie wrażenie klasycznej, pięknej szopki.
Szopka w Kościele Mariackim. Figura Jezusa jest większa niż pozostałe, co ma oczywiście znaczenie symboliczne.
Szopka w Kościele św. Barbary przy placu Mariackim, tuż obok Kościoła Mariackiego; figurki w tej szopce są nieduże.

10 komentarzy:

  1. Lubię szopki, te klasyczne, jeśli są pięknie wykonane ale największy zachwyt budzą we mnie szopki krakowskie - arcydzieła. Ile potrzeba talentu i cierpliwości do wykonania takiego cuda!
    Szczęśliwego Nowego Roku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Krakowskie szopki wymagają ogromnej pracy.
    Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Hanno, witam Cię bardzo serdecznie w Nowym Roku.
    Czekałam na kolejny post o krakowskich szopkach.
    Są bardzo piękne i domyślam się, że każdego roku inne.
    Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Również życzę Ci wszystkiego najlepszego w 2014 roku.
    Szopki są piękne; czy każdego roku inne, nie wiem, bo nie śledziłam tego tak dokładnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. szopki w Kościele Franciszkanów miałam okazję zobaczyć dzisiaj. Piękne są, zresztą wszystkie pokazane przez Ciebie mnie zachwycają:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szopka krakowska u Franciszkanów jest wyjątkowa.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Piękny spacer szlakiem szopek:) dziękuję :) wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem pod wrażeniem tych szopek, zważywszy, iż w naszym kościele taka sama jest od lat. Serdeczności noworoczne przesyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się spodobało.
      Wszystkiego najlepszego!

      Usuń