niedziela, 22 kwietnia 2012

Wiersz ortograficzny dla dzieci z ó i u: Dziewuszki, wróżka, kaczuszka i muszka

Ostatnio lubię pisać wierszyki z jednakowo brzmiącą końcówką, np -uszka, -óżka. Chodzi o to, żeby uświadomić dzieciom, że końcówkę, jednakowo brzmiącą, nie zawsze się pisze tak samo. Tak już było w wierszu "Wędrówka krówki", w którym miałam okazję przypomnieć o wyjątku w pisowni -ówka (zasuwka). Poniższy wierszyk też jest ciekawym przykładem. Mam pomysł również na kolejny wierszyk. Zapraszam.

Dziewuszki, wróżka, kaczuszka i muszka


Szła kaczuszka polną dróżką,
przytupując lewą nóżką.
Na tej dróżce zapiaszczonej,
przy szumiącej cicho strużce,
napotkała miłą wróżkę.



Rzekła wróżka: Ma kaczuszko,
bądźże zuszkiem, idź daleko,
hen za pole, aż za strużkę.
Tam napotkasz dwie dziewuszki
  zagubiły się maluszki,
gdy szukały w sadzie gruszek.

Smutne teraz są ogromnie.

Zanieś, proszę, im placuszka
i zaprowadź je do domu;
a pomoże ci w tym muszka,
moja dobra przyjaciółka.

Ona wskaże dobrą dróżkę

do ogródka tych dziewuszek.
A, i proszę, weź dwie puszki
dla malutkich tych dziewuszek
  jest tu smaczny sok z jabłuszek.

A w podzięce ci powróżę

przyjemniutko dziś wieczorem".

I zniknęła cichuteńko,

tak jak duszek, dobra wróżka.

A kaczuszka razem z muszką

wyruszyły do dziewuszek.


Ten wiersz można oczywiście potraktować jako dyktando ortograficzne 💛💛💛

Zapraszam do przeczytania innych wierszy ortograficznych z ż i rz, z ó i u oraz h i ch we wcześniejszych postach.






Grafika ze strony kuferek.blox.pl oraz xarchiwum.pl

2 komentarze:

  1. Nagromadziłaś dużo słów z podobna końcówką, przydatne do szkoły. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń