Ostatnio lubię pisać wierszyki z jednakowo brzmiącą końcówką, np -uszka, -óżka. Chodzi o to, żeby uświadomić dzieciom, że końcówkę, jednakowo brzmiącą, nie zawsze się pisze tak samo. Tak już było w wierszu "Wędrówka krówki", w którym miałam okazję przypomnieć o wyjątku w pisowni -ówka (zasuwka). Poniższy wierszyk też jest ciekawym przykładem. Mam pomysł również na kolejny wierszyk. Zapraszam.
Dziewuszki, wróżka, kaczuszka i muszka
Szła kaczuszka polną dróżką,
przytupując lewą nóżką.
Na tej dróżce zapiaszczonej,
przy szumiącej cicho strużce,
napotkała miłą wróżkę.
Rzekła wróżka: „Ma kaczuszko,
bądźże zuszkiem, idź daleko,
hen za pole, aż za strużkę.
Tam napotkasz dwie dziewuszki
– zagubiły się maluszki,
gdy szukały w sadzie gruszek.
Smutne teraz są ogromnie.
Zanieś, proszę, im placuszka
i zaprowadź je do domu;
a pomoże ci w tym muszka,
moja dobra przyjaciółka.
Ona wskaże dobrą dróżkę
do ogródka tych dziewuszek.
A, i proszę, weź też puszkę
soku z jabłek dla dziewuszek.
A w podzięce ci powróżę
przyjemniutko dziś wieczorem".
I zniknęła cichuteńko,
tak jak duszek, dobra wróżka.
A kaczuszka razem z muszką
wyruszyły do dziewuszek.
Ten wiersz można oczywiście potraktować jako dyktando ortograficzne 💛💛💛
Zapraszam do przeczytania innych wierszy ortograficznych z ż i rz, z ó i u oraz h i ch we wcześniejszych postach.
Grafika ze strony kuferek.blox.pl oraz xarchiwum.pl
Nagromadziłaś dużo słów z podobna końcówką, przydatne do szkoły. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńO to mi chodziło :)
Usuń