niedziela, 19 grudnia 2010

Święta Łucja głosi, jaką pogodę styczeń przynosi



Zgodnie z wróżbą taki powinien być lipiec w 2011 roku

Dzisiaj jest 19 grudnia; ten dzień przepowiada pogodę na lipiec. Przed południem i rano było piękne, bezchmurne niebo; około południa zaczęło się troszkę chmurzyć, potem bardziej, a około godziny 14 znów się wypogodziło.

Począwszy od dnia św. Łucji, od 13 grudnia, można wywróżyć pogodę na 12 miesięcy następnego roku. Każdy dzień odpowiada jednemu miesiącowi. 13 grudnia to styczeń, a 24 grudnia (Wigilia) odpowiada grudniowi następnego roku. Jak się zorientowałam, wielu ludzi wierzy w tę wróżbę i często notują pogodę w danym dniu – ważna jest każda godzina, ponieważ odpowiada poszczególnym dniom miesiąca. Ja też kiedyś notowałam, jaka była pogoda w danym dniu-miesiącu; czasem się to sprawdzało, czasem – nie. Nie tylko starsze osoby w to wierzą. Rozmawiałam kiedyś z panią, która mówiła, że jej młoda córka co roku zapisuje pogodę z danego dnia; wierzy w to, ponieważ pogoda się sprawdza. Nie dajmy sobie wmówić, że są to wierzenia stosowane tylko przez naszych dziadków.

O tym starym wierzeniu mówią polskie przysłowia:

Święta Łucja głosi, jaką pogodę styczeń przynosi.

Od Łucji do Wilii licz dwanaście dni,
a w jakim to sobie toku,
słonko we dnie, w nocy gwiazdy,
światłem tuż po sobie lśni,
takim będzie miesiąc każdy,
w nadchodzącym tobie roku,

Od Łucyi dni dwanaście policz sobie do Wilii, patrz na słonko i na gwiazdy, a przepowiesz miesiąc każdy.

Zdjęcie ze strony: przyroda-ilona.blog.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz