czwartek, 11 listopada 2010

Niepodległość w Krakowie i Isaac Singer

Dzisiaj byłam na wycieczce po Krakowie organizowanej przez Koło Grodzkie PTTK ( w ramach akcji "Zdobywamy odznakę Przyjaciela Krakowa"). Dowiedziałam się m.in., że Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które odzyskało niepodległość. 31 października 1918 r. polscy oficerowie armii austriackiej pod dowództwem porucznika Antoniego Stawarza dokonali bezkrwawego przejęcia władzy w Krakowie. Rankiem zajęli koszary wojskowe na krakowskim Podgórzu, a do południa pozostałe obiekty wojskowe w mieście. Na koniec dokonali symbolicznego przejęcia odwachu na Rynku Głównym.
Austriackich żołnierzy było ok. 12 tys., a Polaków około kilkaset.

Zdjęcie przedstawiające czas wyzwolenia - 31 października 1918 roku. Żołnierze mają przypięte do czapek biało-czerwone kokardy:
31 października 1918 r. Żołnierze pierwszej polskiej warty na odwachu krakowskiego ratusza składają przysięgę. Do czapek przypięte symboliczne biało-czerwone kokardy. /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Porucznik Antoni Stawarz:
Małopolscy Bohaterowie Niepodległości. Antoni Stawarz (1889-1955 ...
Okladka bez kodu.indd

Ostatnio zaczęłam czytać beletrystykę. Był czas, że w ogóle nie czytałam powieści (czytałam głównie książki psychologiczne), bo szkoda mi było na to czasu, a teraz chętnie wracam. Przeczytałam kilka powieści Isaaca Singera, m.in. "Szosza", "Miłość i wygnanie", a także zbiory opowiadań. Wiedziałam, że jest dobrym, cenionym pisarzem (laureatem Nagrody Nobla), ale zawsze kojarzył mi się z nudą. Nie wiem dlaczego. Przez wiele lat miałam w swojej prywatnej bibliotece "Sztukmistrza z Lublina", ale nigdy do tej powieści nie zajrzałam. Teraz cieszę się, że zaczęłam czytać Jego powieści i jestem wdzięczna losowi (?), przypadkowi, że tak się stało.
Isaac Bashevis Singer – polski noblista języka jidysz | Agencja ...
The World of Isaac Bashevis Singer | YIVO Institute for Jewish ...
Isaac Bashevis Singer (19011) - Lubimyczytać.pl
Sztukmistrz z Lublina - Isaac Bashevis Singer - 7155070524 ...
Sztukmistrz z Lublina, Isaac Bashevis Singer, Wydawnictwo Literackie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz