niedziela, 22 października 2023

Lyon - Wzgórze Fourvière

 Dzisiaj oprowadzę Was po Wzgórzu Fourvière w Lyonie. Znajdują się na nim trzy atrakcje Lyonu, prawdopodobnie najważniejsze w całym mieście.

Poniżej widok ze Wzgórza na Lyon.

Jedną z najważniejszych atrakcji jest Teatr Starożytny w Fourvière. Jest to teatr rzymski. Został zbudowany na wzgórzu Fourvière, które znajdowało się w centrum rzymskiego miasta. Teatr jest częścią światowego dziedzictwa UNESCO, chroniącego historyczne centrum Lyonu. Dawniej teatr był ogrodzony, teraz jest dostępny dla wszystkich.
Teatr Fourviere to teatr rzymski najstarszy we Francji, zbudowany na rozkaz Augusta w latach 17-15 p.n.e i rozbudowany za panowania Hadriana. Mógł pomieścić 10 000 widzów.
Tak wyglądał teatr w czasach swojej świetności.



Pozostałości sceny.


Widok na Lyon ze Wzgórza Fourvière
Bazylika Notre-Dame de Fourvière jest chyba najbardziej rozpoznawalnym symbolem Lyonu. Znajduje się na szczycie Wzgórza Fourvière.




Wybudowana z prywatnych funduszy między 1872 i 1896. Zaprojektowana została, podobnie jak Bazylika Sacré-Cœur w Paryżu, jako znak triumfu chrześcijańskich wartości nad komuną gminy Lyon z 1870.

Jej niezwykły kształt wywodzi się zarówno z architektury romańskiej jak i bizantyjskiej. Znajdują się w niej mozaiki, witraże oraz krypta św. Józefa.
Bazylikę odwiedza około 1,5 miliona ludzi rocznie. Znajduje się w niej Muzeum Sztuki Sakralnej.
Najbardziej urzekła mnie jej architektura.



Pięknie zdobiona posadzka.

I znowu piękna posadzka w innej części bazyliki.
Na Wzgórzu znajduje się również Katedra św. Jana Chrzciciela. Inicjatorami budowy świątyni byli dwaj pierwsi biskupi Lyonu: św. Potyn i św. Ireneusz. Budowa rozpoczęła się w XII wieku na ruinach VI-wiecznego kościoła, a została ukończona w 1476 roku.

Katedra ma wewnątrz 80 m długości. Organy zainstalowano w 1841 roku, w końcu absydy. Przebudowano je następnie w 1875 roku. Godne uwagi są dwa krzyże umieszczone po obu stronach ołtarza, zachowane jeszcze z czasu Soboru Lyońskiego II, z 1274 roku. Są one symbolem zjednoczenia w Kościele. Wartościowa jest także kaplica Burbonów, wzniesiona przez kard. Karola de Bourbon i jego brata, księcia Pierre’a II de Bourbon, arcydzieło rzeźbiarskie z XV w. Katedra posiada również zegar astronomiczny z XIV wieku.
Rzeźba znajdująca się przed katedrą.
Zaintrygował mnie ten nietypowy witraż.

Do czasu powstania bazyliki Notre-Dame de Fourvière był to kościół górujący nad Lyonem.
Poniżej zegar astronomiczny z XIV wieku.






30 komentarzy:

  1. Piękna jest Twoja relacja ze Wzgórza Fourvière w Lyonie. Bazylika Notre Dame z kościołem górnym i dolnym zrobiła na mnie ogromne wrażenie.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bazylika jest rzeczywiście piękna. Jednak nie mieliśmy zbyt wiele czasu na zwiedzanie, a szkoda.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Bazylika robi wrażenie, zarówno bryła, jak i ozdoby!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. To piękne miejsca, warto było je zobaczyć.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Pięknie tam jest. Te pozostałości antycznego teatru robią wrażenie. Tak samo jak wnętrze bazyliki, które wygląda pięknie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ruiny teatru rzymskiego na mnie też zrobiły chyba największe wrażenie.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Dziękuję za piękną wycieczkę:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, kościoły były wspaniałe.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Piękne zabytki i kościoły. Dziękuję za wycieczkę.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepięknie, zarówno teatr, bazylika jak i katedra robią ogromne wrażenie, bardzo bym chciała zwiedzić <3

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za miły spacer! We Francji jeszcze nigdy nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paryż, Marsylia to wspaniałe miasta, warto tam zajrzeć.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Beautiful photos
    My recent post: https://www.melodyjacob.com/2023/10/20-stylish-fall-outfit-ideas.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Witaj deszczowym wieczorem Haniu
    Dziękuję za tą wędrówkę francuskimi ścieżkami. Katedra trochę przypomina mi tą praską. Zatęskniłam za podróżami...
    Pozdrawiam deszczem pukającym w parapet i życzę ciepłych kolorów w sercu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też dzisiaj cały czas pada.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Piękne zdjęcia :) byłam w Lyon już dawno temu, dzięki Twojej relacji przypomniałam sobie ten wyjazd :) pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że odświeżyłam Twoją pamięć, te zabytki, które pokazałam, warte są tego.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. Ja byłam pierwszy raz, mam wrażenie, ze Ty więcej razy byłaś :)

      Usuń
  13. Bardzo fajna fotorelacja! Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy nie byłam we Francji więc zaciekawiła mnie Twoja relacja.

    OdpowiedzUsuń