piątek, 21 lipca 2023

36. Festiwal teatrów ulicznych - część druga

 Jak napisałam w ostatnim poście w piątek wybrałam się z córką na kolejny dzień festiwalu teatrów ulicznych. Nie pożałowałam. Oglądałyśmy spektakle bardzo zróżnicowane refleksyjne, komediowe. Wspaniale było obejrzeć przedstawienia dające do myślenia. Byłam pod wielkim wrażeniem. A teraz przedstawię pięć przedstawień.

Teatr Ola Muchin z Polski ze spektaklem Kukuryku.

Próbowałam sprawdzić, z jakiego miasta pochodzi aktorka, ale nie znalazłam takiej informacji. Przedstawienie Kukuryku to masa śmiechu. Przygody pana w niebieskim garniturku wywołują uśmiech na twarzy. Jest wiele zabawnych interakcji z publicznością. Można oglądać rekwizyty związane z tytułem spektaklu, a więc kurczaka, jajka, odgłos piania koguta. Zaliczam to przedstawienie do spektakli komediowych. Aktorka wygląda jak czarownica z powieści  o Harrym Potterze.  


Teatr Central Europe Dance Theatre z Węgier ze spektaklem Dźwięki

Jest to typowy teatr tańca współczesnego. Taniec i nic więcej. Płynne ruchy, profesjonalizm. Jeśli chodzi o stroje, uczestnicy przedstawienia niczym nie wyróżniają się od publiczności. Można było dopatrzeć się motywów: grupa i jednostka, jednostka kontra grupa. Nie wiem, może to była tylko moja nadinterpretacja. Nie byłam zachwycona, ale córce się podobało.



Teatr KTO z Krakowa ze spektaklem Arcadia

Teatr Kto jest organizatorem festiwalu od początku jego istnienia. Jest to teatr zawodowy. W ostatnich latach przygotował kilka spektakli, wszystkie profesjonalnie zagrane i wyreżyserowane. Spektakl Arcadia wywarł na mnie ogromne wrażenie. Nie ma tu żadnego przypadkowego ruchu, wszystko dokładnie przemyślane i wykonane.  Jest to przedstawienie o życiu - pogrzebie, narodzinach, ślubie, małżeństwie, wojnie itp. Tematy płynnie się zmieniają, nie pada ani jedno słowo. Duże znaczenie ma kolor strojów, który co jakiś czas się zmienia. Dla mnie rewelacja! Córka nie była zachwycona tak jak ja.






Teatr Koniński Teatr Tańca z Konina ze spektaklem Sztetl

Na początku słyszymy wspaniale zaśpiewaną pieśń żydowską przez jedną z uczestniczek teatru. Przedstawienie odbywa się na Krakowskim Kazimierzu na scenie przed Starą Synagogą, co ma ogromne, wymowne znaczenie. Dziewczyny tańczą w rytm muzyki żydowskiej, wspaniała choreografia! Byłam zachwycona. W przerwach uczestniczki przedstawienia czytają z dużej księgi fragmenty dotyczące faktów, miejsc, tęsknot, marzeń Żydów mieszkających niegdyś w Koninie. Przed wojną żyło ich tu bardzo dużo. Ja i córka byłyśmy jednakowo zachwycone.

Teatr Adrian Schvarzstein and Jurate Sirvyte-Rukstele z Hiszpanii ze spektaklem Przybyli

Jest to rodzaj teatru "chodzonego". Nie występują na scenie, przechadzają się ulicą Szeroką i zaczepiają przechodniów. Zaczepili nawet dwóch policjantów. Chodzę od kilkunastu lat na przedstawienia i coś takiego nigdy się nie zdarzyło. Aktorzy mają walizki, przybyli może z innego miasta lub kraju i zwiedzają okolicę. Oni chodzą, a publiczność podąża za nimi. Mnóstwo interakcji  z widzami, którzy właściwie cały czas są angażowani w akcję. Dla przykładu - proszą mężczyznę z publiczności o położenie się na ławce. Aktor zdejmuje mu buty i skarpetki i robi masaż stóp, następnie jeden z widzów robi mu masaż brzucha. Mnóstwo śmiechu!








30 komentarzy:

  1. Cudowna fotorelacja, cieszę się, że mogłaś tam być, a przy okazji i nam pokazać co się dzieje na takim festiwalu. Taki teatr tańca nowoczesnego i ja bym z chęcią obejrzała. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś miłośniczką tańca nowoczesnego :)
      Przyznaję, ze za nim nie przepadam, ale są wyjątki.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Bardzo fajne wydarzenie:)))super relacja:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Świetnie się bawiłam.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Witaj po przerwie Haniu
    Tak długo do Ciebie nie zaglądałam. Pora więc nadrobić zaległości
    Zabieram się zatem do czytania
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za drugą fotorelację z teatrów ulicznych. Wspaniałe wydarzenie- barwne, uruchamiające emocje i skłaniające do refleksji.
    Zwróciłam też uwagę na Twój komentarz- niektóre przedstawienia bardziej przemawiały do Ciebie, a inne budziły entuzjazm Twojej córki. Teatrem ulicznym z Konina byłyście obydwie zachwycone, czyli można powiedzieć, że poruszał tematykę bliską każdemu pokoleniu?!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze to ujęłaś.
      Te spektakle bardziej mnie zachwyciły niż teatry marionetkowe
      z pierwszego postu.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Ten chodzony teatr najbardziej mnie zaciekawił. Fajnie być zaczepiony przez aktora i poniekąd brać udział w sztuce 😉✌️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym spektaklu współpraca aktorów z widzami była najbardziej widoczna.
      To było dużo świetnej zabawy :)

      Usuń
  6. Muszę kiedyś zaplanować wyjazd do Krakowa specjalnie na ten festiwal, bo widzę, że to nie lada gratka! jaka różnorodność i wszystko na dotyk!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Festiwal trwa cztery dni, więc przynajmniej na jeden
      dzień dałabyś radę przyjechać :)

      Usuń
  7. Niesamowite wydarzenie! Szkoda, że w moim mieście nie odbywają się teatry uliczne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było bardzo ciekawe wydarzenie. Jeśli będziesz miała okazję
      zobaczyć, skorzystaj. Polecam :)

      Usuń
  8. Bardzo ciekawe wydarzenie. Nie słyszałam nigdy o festiwalu teatrów ulicznych. Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Polsce jest kilka miast, w których odbywają się takie festiwale.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  9. Interesting post
    https://www.melodyjacob.com/2023/07/does-running-have-potential-health-risks.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Och jak fantastyczna relacja. Jestem zachwycona zdjęciami. Już sobie zapisałam termin festiwalu na przyszły rok.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto przyjechać, by nacieszyć się atmosferą festiwalu.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Parece un genial festival te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  12. Parece un festival genial te mando un beso.https://enamoradadelasletras.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne są takie spektakle plenerowe :) Jak tylko mam okazję, też korzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że masz takie okazje; niektóre osoby ani razu nie widziały spektaklu ulicznego :)

      Usuń
  14. Świetna rozrywka. Dzięki Twojej relacji poczułam się, jakbym tam była :)

    OdpowiedzUsuń