sobota, 10 kwietnia 2021

Wiosenne Planty w Krakowie

Planty to najpiękniejszy park Krakowa - nie tylko ze względu na kwiaty i drzewa; powodują to również malownicze, historyczne pomniki. Trudno napotkać w innym miejscu tę unikalną atmosferę, gdy widok ludzi cieszących się wiosną miesza się z pomnikami osób, które zapisały się w historii Polski.

Lubię ludzi na ławkach, wygrzewających się na słońcu, i tych spacerujących po alejkach. 

W ciepły, słoneczny dzień na Plantach można spotkać wiele osób:

W promieniach słońca pięknie prezentują się krokusy i żonkile:


A to jeden z moich najbardziej ulubionych pomników na Plantach - Fortepian Chopina autorstwa Marii Jaremy, znanej krakowskiej artystki:
Figura Matki Boskiej. Nazywana jest też Matką Boską Wędrującą, ponieważ kilkakrotnie zmieniała miejsca swojego pobytu w Krakowie. Mam nadzieję, że przy Plantach pozostanie na zawsze:
Pomnik Mikołaja Kopernika, przedstawionego jako żaka Akademii Krakowskiej:

Takie poskręcane pnie drzew są charakterystyczne dla Plant. Jest ich tu całkiem dużo:
Kościół św. Anny sąsiadujący z Plantami:

Forsycje są mniej lub bardziej rozwinięte w zależności od nasłonecznienia: 
Ledwie rozkwitające listki drzew:
Secesyjny pomnik Artura Grottgera, znanego polskiego malarza:




Kolejny piękny pomnik przedstawia Lillę Wenedę, znaną z dramatu Juliusza Słowackiego:


Nie znam nazwy tych żółto kwitnących drzew:


Prawie każda ławka na Plantach ma swojego literackiego patrona:

Nie wiem, co to za dziwna roślina z czerwonym owocem:




Pomnik Jana Matejki; znajduje się na drodze, którą artysta przemierzał codziennie z domu przy ulicy Floriańskiej do swojej ukochanej Akademii Sztuk Pięknych:
Na Plantach dominują forsycje:
Wrócę na Planty, gdy zakwitną piękne tulipany.

40 komentarzy:

  1. Piękne są krakowskie planty. Miło tam pospacerować.
    Szukałam tego drzewa na żółto kwitnącego. Może to dereń jadalny, który przybiera postać krzewu albo małego drzewa. Na zdjęciu widać, że ma dość krótki pień...Ale pewności nie mam.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znasz się lepiej ode mnie. Mam do Ciebie zaufanie.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Pamiętam te zakątki i tym bardziej dziękuję Ci za ich wiosenną odsłonę:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Były też dwie odsłony zimowe, też piękne.
      Planty o każdej porze roku prezentują się wspaniale :)

      Usuń
  3. Piękne zdjęcia. Uwielbiam Kraków a tak dawno tam nie byłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosna to dobra pora na odwiedziny.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Piękne miejsce:)))miałam okazję kiedyś tam pospacerować:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Mam nadzieję, że to był udany spacer.
      Pozdrawiam wiosennie :)

      Usuń
  5. W Krakowie byłam wieki temu. Dzięki Tobie odbyłam cudowny spacer po krakowskich Plantach, to przepiękne miejsce. Widzę, że wiosna już zagościła tu na dobre. Pozdrawiam cieplutko ☀️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosna już nadeszła, ale dziś jest chłodno, prawie zimowo.
      Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  6. Przepiękne są Krakowskie Platy wczesną wiosną.
    I ja za nimi zatęskniłam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy pojawią się tulipany, to dopiero będzie pięknie.
      Pozdrawiam wiosennie :)

      Usuń
  7. Lovely photos 🌸

    Would you like to follow each other? Let me know ♥

    Blog de la Licorne *

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały, wiosenny spacer, dziękuje Haniu za fotki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nice plants and flowers. Thanks for sharing.
    Have a good week!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kocham Kraków... Za wszystko :)
    Był miejscem studiowania męża i syna (ASP) :) Pozdrawiam, Pola :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Twojego Męża i Syna.
      Dla ciebie też wiosenne, serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
  11. Krakowa w tym roku raczej nie odwiedzę, więc jestem Ci, Haniu< wdzięczna za te fotografie wiosenne. Ja mogę się pochwalić słabo rozwijającymi się magnoliami, forsycją, barwinkiem, hiacyntami floksikami i bratkami. Wszystkie kwiatki czekają na słońce i wyższą temperaturę.
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na magnolie; to moje ulubione drzewa.
      Pięknie zakwitają na Wawelskim Wzgórzu.
      Serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
  12. Uwielbiam Kraków, Planty. wiosnę.
    Mam nadzieję, że w wakacje zawitam.
    Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosna i lato to najpiękniejszy czas na odwiedzenie Krakowa.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Wydaje mi się, że kiedyś przechodziłam przez ten park :D
    Piękne zdjęcie krokusów :D Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli byłaś w Krakowie, to na pewno przechodziłaś przez Planty; one okalają
      całe Stare Miasto. Krokusy akurat były oświetlone słońcem.
      Serdecznie pozdrawiam, Doris :)

      Usuń

  14. Witaj kwietniem pletniem Haniu 🌧️
    Planty w Krakowie widziałam raz, w listopadzie...
    A te wiosenne zachęcają do spacerów
    Pozdrawiam nadzieją na ciepły i zielony kwiecień

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kwiecień się zazieleni i ociepli
      i będzie można z przyjemnością spacerować po Plantach.
      Pozdrawiam wiosennie :)

      Usuń
  15. Przepiękne miejsce, nigdy tam nie byłam :) W naszych parkach też wszędzie sporo ludzi, a przyroda każdego dnia coraz odważniej prezentuje swoje wdzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie kwitnienie drzew jest opóźnione; zakwitają pojedyncze.
      Planty są piękne, przyznaję.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Czekam na nowy wpis z niecierpliwoscia :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne, wiosenne zdjęcia. Też lubię Planty i chętnie tam spaceruję. Lubię posiedzieć przy fontannie. Niestety, w tamtym roku wody w fontannach nie było. W tym roku pewnie, też nie będzie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, lubię fontannę. Lubię też historyczne pomniki, szczególnie Lillę Wenedę
      i Fortepian Chopina.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Kochałam przemierzać krakowskie Planty w drodze na i z uczelni. A przy fontannie odpoczywało się po letnich sesjach. Piękne wspomnienia. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przywołałam Twoje studenckie wspomnienia - ten czas przy fontannie po sesji. To na pewno było wspaniałe.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń