wtorek, 15 maja 2018

Spacer: Wiosenne kwiaty, kamienica pod Trzema Lipami, dzieła Wita Stwosza, secesyjna kamienica

Proponuję spacer po ulicy Kopernika, będzie mnóstwo kwiatów wiosennych.
Zaczynam od Ogrodu Botanicznego, który jest bliskim mojemu sercu miejscem. Bardzo lubię tu przychodzić. Odbywają się tu piękne,  w plenerze, spotkania z poezją w ramach Święta Ogrodów (od niedawna zmieniono nazwę na: Festiwal Święta Ogrodów - nie podoba mi się).
Przychodziłam też jeszcze dawniej na spotkania Teatru Stygmator - były to interesujące wieczory poetyckie.
Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego (łac. Hortus Botanicus Universitatis Jagellonicae) – ogród botaniczny założony w 1783 w Krakowie zajmuje powierzchnię 9,6 hektarów i jest najstarszym ogrodem botanicznym w Polsce.
Po drugiej stronie ulicy Kopernika znajduje się malownicza kapliczka z Panem Jezusem.
Piękne kwiaty przed jednym z budynków. Spotkałam je w Bolechowicach na dziedzińcu kościelnym, ale w kolorze jasnoróżowym.
Poniżej widać wejście do kościoła św. Łazarza. Sporo jest na tej ulicy kościołów - cztery.

Willa Zofiówka to mały budynek, który znajduje się pomiędzy kościołem oo. Jezuitów przy ulicy Kopernika a budynkami wydawnictwa WAM. Willa posiada ciekawie ozdobiony drewniany ganek, coś w rodzaju wieżyczki, oraz liczne płaskorzeźby umieszczone nad lub obok otworów okiennych. Budynek powstał w roku 1872 i należał do rodziny Łuszczkiewiczów - Antoni Łuszczkiewicz był projektantem tego obiektu.
Poniżej widać kościół jezuitów; jest zbudowany w stylu secesji. Bywałam tu dawniej na wielu koncertach. Teraz jednak w dni powszednie kościół jest zamknięty i nie można zwiedzić wnętrza, które jest piękne - secesyjne.
Wieża jest jakby w stylu neogotyckim i pewnie dlatego kościół jest uważany przez wielu krakowian jako neogotycki.
 Przy ulicy Mikołajskiej (drukarnia związkowa) można spotkać kamienicę z kasztanami - w stylu secesyjnym.
 Pierwszy raz zauważyłam kamienicę pod Trzema Lipami, która została zbudowana w XIV wieku, a potem przebudowana w XIX wieku.
 Rzygacz na Kościele Mariackim. Sądziłam, że są tylko na wawelskiej katedrze. Niespodzianka!
 Zwieńczenie wieży Kościoła Mariackiego.
 Poniższy kamienny krzyż został wyrzeźbiony przez Wita Stwosza. Warto zapamiętać, że w Kościele Mariackim nie tylko ołtarz jest jego dziełem. Krzyż nazywany jest krzyżem Slackera od nazwiska ofiarodawcy.
Poniżej dwa zdjęcia Ołtarza Wita Stwosza w Kościele Mariackim.

2 komentarze:

  1. Bardzo piękny spacer, bardzo piękne zdjęcia. Lubię spacerować z Tobą po Krakowie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosną wszystko jest bardzo piękne.
      Pozdrowienia :)

      Usuń