środa, 27 września 2023

Góra Fuji i inne góry

Byłam na wystawie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha - Góra Fuji i inne góry. Wszystkie drzeworyty pochodzą z japońskiej kolekcji Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego. Najważniejszy, dalekowschodni trzon kolekcji tworzą  obiekty sztuki japońskiej. Jest ich aż 7000, w tym 4600 drzeworytów. W 1920 roku Jasieński podarował swoje zbiory miastu Kraków, które z kolei przekazało je Muzeum Narodowemu. Jego największym marzeniem było muzeum japońskie.


W 1994 roku z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz powstało Muzeum Manggha.
Góry pokrywają 90 procent Japonii, z czego najważniejsza jest góra Fuji (3776 m n.p.m.). Jej wierzchołek pokryty jest śniegiem przez cały rok. Uważano ją za górę świętą, o boskim wyglądzie. Jej widok inspirował artystów.
Powstało np. wiele krótkich wierszy, tak zwanych haiku na temat góry Fuji. Kilka z nich było prezentowanych na wystawie. Dwa przedstawiłam na zdjęciach. Cytuję jeszcze jeden: 

mgła jak deszcz gęsta

dziś Fuji nie widziałem

nawet ciekawiej











Po obejrzeniu wystawy odbyła się krótka prelekcja na temat mitów japońskich. Najwięcej mówiono o bóstwie Tengu. Mnie najbardziej zainteresowała krótka legenda na temat kotka machającego łapką. Jest to talizman przynoszący szczęście w biznesie, dlatego można spotkać go w wielu sklepach, firmach. Nazywany jest Maneki-neko. 

Tak wygląda kotek machający łapką:

Zdj. z Internetu

A oto legenda z nim związana, którą usłyszałam podczas prelekcji.
Pewien wędrowiec zobaczył z daleka kota machającego do niego łapką, jakby mówił: Chodź, chodź!. Stał przed sklepem. Wędrowiec ruszył więc w tamtym kierunku. Gdy odszedł, w miejscu, w którym stał, uderzył piorun. Gdyby nie odszedł, zginąłby. Uszczęśliwiony poszedł w stronę kotka i sklepu. Z wdzięczności zakupił mnóstwo towarów. Stąd zapewne wzięła się legenda o kotku zapewniającym szczęście w biznesie.


 

22 komentarze:

  1. Ciągle mam w planach odwiedzenie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Teraz po zobaczeniu Twoich pięknych zdjęć i wspaniałego postu, chciałabym przyspieszyć tę wizytę.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie pożałujesz, jest dużo różnych wystaw, a wszystkie bardzo
      interesujące.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe miejsce :)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post. Mam to muzeum na liście "do zobaczenia". Lubię azjatyckie klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pożałujesz. W tym muzeum znajdziesz wiele takich klimatów.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Nie miałam pojęcia o takim zainteresowaniu Wajdy i jego żony.
    Kultura japońska jest bardzo egzotyczna dla Europejczyka.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj letnią końcówką września Haniu
    Piękna wystawa. Japonia zawsze mnie pociągała swoją kulturą, krajobrazem....
    Zaczyna się czas aniołów. Spotkaj zatem dobrego anioła, który przeważnie w ludzkim ciele jest

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spotkam swego Anioła Stróża :)

      Usuń
  6. Me gusto la exposición. Geniales pinturas mi favorita la primera. https://enamoradadelasletras.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Kultura japońska jest mi mało znana, ale tego kotka znam :) Teraz będę wiedziała, skąd się wziął :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że napisałaś o kotku. Nikt z komentujących o nim nie wspomniał.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Jeśli będę miała okazję, to bardzo chętnie odwiedzę to muzeum :) japońska grafika przypadła mi do gustu, jest w niej wielki spokój i piękno :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjdź, a zaznasz jeszcze więcej spokoju, dostrzeżesz piękno.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Przyznam szczerze, że nie słyszałam tej legendy o kocie z machającą łapką :)
    Ciekawa historia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta legenda jest mało znana. Opowiadała ją absolwentka orientalistyki.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Japonia jest bardzo ciekawym krajem, wciąż podziwiana.
    Serdecznosi zostawiam:)
    Morgana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, i coraz częściej odwiedzanym, również przez Polaków.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  11. No widzisz, zawsze zastanawiałam się o co chodzi z tymi kotami machającymi łapkami. Teraz już wiem. Dziękuję za ciekawą informację na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dopiero dowiedziałam się podczas tej prelekcji.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń