środa, 23 września 2020

Wrześniowe Planty w Krakowie

Po dwóch deszczowych dniach, w piękny słoneczny dzień wybrałam się na Planty. Było to dokładnie ósmego września. Byłam ciekawa, jakie kwiaty kwitną o tej porze w tym uroczym parku.
Na Plantach znajduje się wiele pięknych, historycznych pomników. Zaprezentuję kilka z nich.

 Mój spacer zaczęłam od murów obronnych, a właściwie od ich pozostałości. Pozostały bowiem tylko trzy baszty i jedna brama.
Moją ulubioną basztą jest Baszta Pasamoników, którą przedstawiam poniżej. Jest po prostu najładniejsza.
 Poniżej Brama Floriańska:
Barbakan, zwany Rondlem, należy do najcenniejszych zabytków Krakowa, jest też jednym z nielicznych zachowanych w Europie dzieł architektury obronnej tego typu. Wzniesiony w XV wieku w stylu gotyckim, połączony był tak zwaną szyją z bramą Floriańską i otoczony głęboką fosą.
Oto Barbakan:
 Pomnik Jana Matejki jest najmłodszym pomnikiem na Plantach. Przedstawia artystę zwróconego w stronę swojej ukochanej Akademii Sztuk Pięknych, której był rektorem:
 Oto pomnik z 1886 roku. Jest to dzieło Piusa Welońskiego, a jego fundatorem był Konstanty Wołodkowicz. Pomnik upamiętnia Bohdana Zaleskiego – polskiego poetę doby romantyzmu, a przedstawia harfiarza Bojana – jedną z postaci stworzonych przez twórcę:
 Lilla Weneda to tytułowa bohaterka dramatu Juliusza Słowackiego. Jej poświęcony jest poniższy pomnik:
 W 1901 roku ustawiono pomnik Artura Grottgera - polskiego malarza, autorstwa Wacława Szymanowskiego. Na wysokim postumencie umieszczone jest popiersie Grottgera. Podstawa pomnika, wkomponowana w kamienną ławę o półkolistym kształcie, jest ozdobiona płaskorzeźbą wyobrażającą leżącego rycerza:
Pomnik Mikołaja Kopernika przedstawia astronoma jako żaka - młodego studenta Akademii Krakowskiej.
Pomnik Mikołaja Kopernika w Krakowie – według projektu Cypriana Godebskiego – powstał w 1899 roku, a 8 czerwca 1900 roku został uroczyście odsłonięty na dziedzińcu Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1953 roku z inicjatywy Karola Estreichera pomnik został przeniesiony na Planty przy Collegium Witkowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pierwotnie był zaplanowany jako fontanna:
 Pamiątkowa tablica: 
"W tym miejscu, dla upamiętnienia odzyskania niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej w 1918 r. zasadzono 3 maja 1919 r. Drzewo Wolności. 
3 maja A. D. 1999".
Drzewo ma dość burzliwą historię.
 Figura Matki Boskiej Łaskawej (Wędrownej) pochodzi z 1771 roku. Jednak na Plantach została ustawiona dopiero w 1941 roku po przeniesieniu z ulicy Kapucyńskiej. Figura była ufundowana przez Zofię Sokołowską po śmierci syna Mariana (rotmistrza kawalerii wojsk Konfederacji Barskiej, rozstrzelanego na Wawelu).
Figura Matki Boskiej Łaskawej na poniższym zdjęciu:
 Pomnik-fontanna "Fortepian Chopina" powstał na podstawie projektu (z 1949) Marii Jaremy. Pomnik wykonała Wanda Czełkowska. Odsłonięto go dopiero 2 października 2006. Znajduje się przy ul. Franciszkańskiej naprzeciwko filharmonii:

52 komentarze:

  1. Byłam w Krakowie w lipcu, dzięki za przywołanie wspomnień:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno byłaś na Plantach; trudno je uniknąć.
      Serdecznie, Jotko, pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że w Krakowie są tak piękne miejsca :D
    Świetne zdjęcia :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie dawno nie byłaś w Krakowie.
      Planty zapraszają!
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Przepięknie pokazałaś jedno z moich ukochanych miejsc, tyle wspomnień już w mojej głowie związanych właśnie z Plantami... Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miejsce ma niepowtarzalną atmosferę, nic dziwnego, że budzi tyle wspomnień.
      Pozdrawiam, Maks :)

      Usuń
  4. Bardzo lubię Kraków i czasem tam bywam:))Pięknie miejsca pokazałaś:)))Pozdrawiam serdecznie:))0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bywaj częściej, jest tu naprawdę wiele wspaniałych miejsc.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Prześlicznie! Byłam w Krakowie bardzo dawno temu i nie kojarzę tych miejsc :( Ale mam zamiar tam wrócić, to wtedy nadrobię widoki :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Park o nazwie Planty to jedno z najbardziej znanych miejsc w Krakowie.
      Warto je zobaczyć.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. bardzo ładne zdjecia, piękne kwiatki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, kwiaty były rzeczywiście piękne.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. W Krakowie ostatnio byłam 10 lat temu i od dłuższego czasu planuje tam zawitac ale ciągle coś wypada ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto się wybrać; Kraków pięknieje.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Bardzo ładnie tam jest, niestety nigdy tam nie byłam.. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że dobrze byłoby się wybrać. To piękne miasto.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Haniu, dzięki za te fotki, które pozwoliły mi znów zachwycic się Krakowem. Ostatnio byłam tam kilkanaście lat temu na uroczystości weselnej. Nie było czasu, aby odwiedzić te wszystkie prezentowane przez Ciebie miejsca, jedynie, Rynek.
    Prawie co roku, oprócz bieżącego, przemierzam trasę prowadzącą przez Kraków, zawsze śpiesząc się albo w góry, albo w powrotną stronę, a czasu na zatrzymanie się tam brak.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że czasem odwiedzasz rynek, to piękne miejsce.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  10. Uwielbiam Kraków, na szczęście mam blisko :)
    „Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  11. Wrześniowe blanty w Krakowie? Byłoby fajnie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Podoba mi się też wieża Pasamoników. Kształt jest piękny jak z bajki. Dziękuję za cudowną wirtualną wycieczkę po wakacjach, Hana.
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baszta Pasamoników jest najpiękniejsza. Masz rację - jak z bajki.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Uwielbiam Kraków, niestety rzadko mam okazję tam bywać. A kiedyś miałam takie marzenie, żeby zamieszkać właśnie w Krakowie :). No i zresztą - kto powiedział, że to się jeszcze kiedyś nie spełni? Pozdrawiam serdecznie :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też miałam takie marzenie i mi się spełniło.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  14. Wspaniały spacer Haniu! Wydawało mi się, że Kraków znam dość dobrze ale nic bardziej mylnego:) Dziękuję i gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie nie znasz wszystkich pomników.
      Serdecznie i ciepło pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Witaj prawdziwą jesienną pogodą Haniu
    U ciebie jeszcze piękne babie lato. A planty krakowskie widziałam tylko późnym listopadem
    Pozdrawiam szumem ulewy za oknem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpiękniejsze są wiosną.
      U mnie słońce.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  16. Przepiękne fotografie, uwielbiam Kraków *.*

    OdpowiedzUsuń
  17. Hanno!
    Bardzo dziękuję za ten przecudny spacer krakowskimi Plantami. Tak bardzo tęsknię za Krakowem, już prawie rok jak nie byłam w tym najcudowniejszym mieście. W tym mieście zachwyca mnie wszystko. Zawsze gdy przechodzę koło figury Matki Boskiej Łaskawej (Wędrownej) spoglądam w Jej piękne oblicze a później kieruję się do młodziutkiego Kopernika, który również mile wspominał Kraków.
    Życzę dobrego, zdrowego tygodnia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia.
      Rzeczywiście dawno już nie byłaś w Krakowie.
      Figura Matki Boskiej Łaskawej jest piękna, skłania do refleksji.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Beautiful flowers and photos. Thanks for sharing.
    Have a nice day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks for your nice comment, Marianela.
      Have a wonderful day :)

      Usuń
  19. Świetne zdjęcia. Uwielbiam Kraków i jego atrakcje:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Po plantach spacerowałam 24 września - ot taki niepozorny prezent urodzinowy. Niestety, kiedy chciałam kliknąć kilka fotografii okazało się, że aparat cyfrowy mi się rozładował. I z planów nici...

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pech! Zapewne jeszcze będzie okazja zrobić zdjęcia.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  21. Piękne są krakowskie planty! Miło było odbyć z Tobą ten wirtualny spacer.
    Byłam wielokrotnie w Krakowie, ale nie pamiętam, żebym była na Plantach. A to przecież takie wyjątkowe miejsce do spacerów i podziwiania.
    Pozdrawiam serdecznie, Haniu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planty to najbardziej znany w Krakowie park. Warto przejść się jego ścieżkami.
      Serdecznie, Enklawo, pozdrawiam :)

      Usuń
  22. Bardzo ładna fotorelacja ze spaceru.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Była wtedy bardzo ładna pogoda, dzięki czemu
      spacer był naprawdę wspaniały.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  23. Tyle razy tam byłam i nie mam zdjęć. To niewybaczalne...
    Dziękuję pięknie za wspaniałe kadry, opisy i zdjęcia kwiatów.
    Tęsknię za Krakowem. Za innymi miejscami także...
    Pozdrawiam Cię z łezką w oku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków to miasto, za którym można tęsknić; nic dziwnego.
      Pozdrawiam :)

      Usuń