czwartek, 18 czerwca 2020

Secesja - ornamentyka na kamienicach, kościołach, portalach, nagrobkach i innych (część pierwsza)

O secesji pisałam już kilka razy.
Przedstawiałam secesyjne witraże - TUTAJ  oraz "metalową" secesję - TUTAJ.
Przypomnę, że secesja to styl w sztuce i kulturze przełomu XIX i XX wieku. Charakterystycznymi cechami stylu secesyjnego są: płynne, miękkie, faliste linie, ornamentacja abstrakcyjna bądź roślinna, inspiracje sztuką japońską, swobodne układy kompozycyjne, asymetria oraz subtelna pastelowa kolorystyka.
Secesję można odnaleźć w w witrażach, malarstwie, metaloplastyce, w zdobieniach portali i kamienic.

Krótki przegląd secesyjnych budynków zaczynam od pięknej secesyjnej kamienicy przy Rynku Głównym w Krakowie.  Niezwykła kamienica usytuowana w pobliżu Kościoła Mariackiego robi duże wrażenie zarówno na turystach, jak i na mieszkańcach Krakowa.

Tak jest ze wszystkimi secesyjnymi budynkami w Polsce i na świecie.
Są to pełne uroku i wdzięku, niepowtarzalne pod względem architektonicznym budowle. Podobne są chociażby tablice epitafijne, których kilka pokażę w tym poście. Motywy kwiatowe przedstawione na nich dają zaskakujące efekty.

 Secesyjna kamienica przy Rynku Głównym w Krakowie:



Sukiennice z motywami secesyjnymi:
Teatr im. Juliusza Słowackiego z secesyjną ornamentyką:
Secesyjne zdobienie klasztoru norbertanek w Krakowie:
Tablica epitafijna na murze Kościoła Mariackiego w Krakowie wykonana w stylu secesyjnym:
Nagrobki z motywami secesyjnymi w kościele dominikanów w Krakowie:
Obrus w Domu Józefa Mehoffera w Krakowie:
Secesyjne firany:

Kościół św. Piotra i św. Pawła w Poznaniu.
Renesansowe nagrobki ze zdobieniami secesyjnymi (na dole):
Nagrobek ze zdobieniami secesyjnymi po prawej i lewej stronie:
Kielce - Bank Gospodarki Żywnościowej:
Katedra w Gnieźnie. Secesyjna dobudowa katedry:
Secesyjna kamienica w Inowrocławiu:
Klasztor nazaretanek w Komańczy:
Cerkiew w Komańczy - secesyjne kopuły:
Secesyjne zdobienia ikon w cerkwi:
Komańcza - secesyjna kopuła cerkwi:
Secesyjny dach kościoła katolickiego w Komańczy:
Kościół w Korzkwi - secesyjne dachy:
Secesyjny witraż:
Secesyjne zdobienie nagrobka:
Secesyjne zdobienie kaplicy cmentarnej na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie:
Kamienica w Poznaniu przy Starym Rynku:
Toruń; okolice Starego Rynku:
Protestancki kościół w stylu neogotyckim w Toruniu z secesyjną ornamentyką:

Secesyjne zdobienia na murach teatru w Toruniu:


Zdobienie wraz z godłem Torunia:

Jedna z kamienic w Toruniu w okolicach Starego Miasta:

Spichlerz w Toruniu:
Kamienica z secesyjnymi motywami w Toruniu:
Secesyjne zdobienie willi (zadaszenie):
Toruń - kontynuacja:
Nagrobki na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie:
Grobowiec na cmentarzu ewangelickim w Łuczanowicach:

30 komentarzy:

  1. Znów nauczyłam się czegoś nowego i ciekawe czy sama rozpoznam ten styl, no mam nadzieje, że tak. :D Piękne budynki, detale, zdjęcia. No tyle jest do podziwiania i zwiedzenia i zawsze po takich postach chce mi się, gdzieś pojechać. Pozdrawiam, miłego czwartku. :)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również żałuję, że nie mogę odwiedzić tak wielu pięknych miejsc w Polsce.
      Pozostają zdjęcia i blogi. Polska jest naprawdę piękna.
      Serdecznie Cię pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Trafiłaś na mój ulubiony styl w sztuce:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę; ja też lubię secesję.
      Przesyłam pozdrowienia :)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy wpis. Ten styl w architekturze znam, ale już firany i obrus są dla mnie zaskoczeniem. Człowiek całe życie się uczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o wzory na firanach i obrusach, a nawet sukniach damskich.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  4. Przepiękne budynki :D Większość kojarzę wyłącznie z Krakowa :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Krakowie jest dużo secesyjnych budynków.
      Aby je zauważyć, wystarczy podnieść głowę do góry.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Wspaniały przegląd pięknych, secesyjnych obiektów. To wyjątkowo efektowny styl.
    Cieplutko pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Secesja to bardzo interesujący styl; jestem pod jego wrażeniem.
      Serdecznie Cię, Ewo, pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Wspaniałości:))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  7. Bardzo lubię secesję.
    A byłaś w Muzeum Secesji w Płocku? Tam dopiero są wspaniałości!
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie byłam w muzeum w Płocku, ale jeśli kiedyś odwiedzę to miasto,
      na pewno zajrzę do muzeum :)
      Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  8. Lubię u Ciebie takie posty!
    Przepiękne secesyjne fasady kamienic. Bardzo lubię też zdobienia i zachwycają mnie maszkarony, ich wykrzywione emocjonalnie "facjaty". Dziękuję Haniu za udostępnienie.
    Pozdrawiam serdecznie. Miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pochwały. Na Ciebie zawsze można liczyć.
      Miłej niedzieli i serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Hello... from Indonesia visit to Poland

    I am glad to visit your blog again.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It's surpise. Indonesia so far from Poland.
      Thank you for visiting my blog :)

      Usuń
  10. Fantastyczny temat postu. Oglądam go kolejny raz i ciągle mi malo.
    Uwielbiam secesję, a krakowską szczególnie. Jestem oczarowana bogatą ornamentyką, płynnymi liniami. Zachwycają mnie falujące fasady wspaniałych budowli i te wszystkie motywy roślinne i zwierzęce.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uwielbiam płynne, faliste linie, motywy kwiatowe zwłaszcza.
      Cieszę się, że Ci się spodobało ")

      Usuń
  11. Piękne budynki. Nigdy nie interesowałam się aż tak stylami, więc secesja niewiele mi mówiła. Ale teraz już będę bardziej świadoma :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za lekcję :) Piękne zebrane zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisałam o secesji już wcześniej.
      Cieszę się, ze post przydał Ci się :)

      Usuń
  13. Piękne budynki☺Na własne oczy widziałam cerkiew w Komańczy i coraz lepiej poznaje Kraków😊
    Ciekawy post i pouczający!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to, że czegoś się nauczyłaś. Kraków to piękne miasto
      i można tu spotkać mnóstwo interesujących i wspaniałych budynków i zabytków.
      Serdecznie Cię pozdrawiam :)

      Usuń
  14. Mnóstwo pięknych secesyjnych detali pokazałaś. Są naprawdę niezwykłe.
    Bardzo spodobały mi się firanki :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Secesja to niezwykły styl.
      Można zauważyć zaprojektowane w tym stylu firany, obrusy, sukienki.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń