wtorek, 29 sierpnia 2017

Wiersz: Generał Józef Wodzicki

Generał Józef Wodzicki 

Zapomniany?

(zginął 6 czerwca 1794 pod Szczekocinami)

Ze szlachetnej rodziny, 
ze znanym nazwiskiem 
- z każdym dniem
bardziej zapomniany. 

Osierocona 
z dawnych lat szabla 
zapomina o bitwie 
pod Szczekocinami. 

Najszlachetniejsza w Małopolsce, 
sławna Wodzickich rodzina. 
Generał był jej chlubą, 
 - ona również zapomina? 


Poniższy obraz:
Walery Eljasz-Radzikowski, Poświęcenie szabel Kościuszki i Wodzickiego, 1905

Pamiątkowa tablica na ścianie domku loretańskiego, znajdującego się obok kościoła Kapucynów w Krakowie, przedstawia poświęcenie szabel.




10 komentarzy:

  1. Bombowy wiersz. Boski.
    Miłego dnia dla Ciebie. :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa.
      Temat Józefa Wodzickiego nie jest dobrze znany, jak zauważyłam, dlatego podjęłam się napisania posta - wiersza o nim.
      Pozdrowienia :)

      Usuń
  2. Haniu, super wiersz wyszedł ;) Całuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Miło mi :)
      Życzę zdrowia i pomyślności :)

      Usuń
  3. Wyczuwam smutek i nostalgię. Dziękuję Hanno za zwrócenie mojej uwagi na nazwisko Wodzicki. A szabla Kościuszki chyba się nie zachowała :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, dlaczego rodzina Wodzickich nie stara się odpowiednio utrzymać tego nazwiska w pamięci Polaków. No i pałac Wodzickich w podkrakowskich Kościelnikach - jest w trakcie renowacji, ale dzieje się to bardzo wolno.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Hanno, jestem pod wrażeniem twojego wiersza. Świetny!!!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Łucjo, za tak miłe słowa. Kilka lat temu usłyszałam tę historię o Generale Wodzickim i w końcu o nim napisałam.
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. The images are the the most important and beauiful.
      Thanks for your comment :)

      Usuń